Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RhmsVLpit2sZi
Ilustracja przedstawia salon w którym siedzą na krzesłach ludzie ubrani w stroje z XVIII wieczne oraz peruki. Dwoje ludzi siedzi przy toaletce, po lewej stronie od nich na krzesłach siedzi grupa ludzi pijących herbatę. Pomiędzy nimi krąży muzykant grający na flecie oraz służący podający napoje w filiżankach.

Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosło. Oświeceniowe satyry Ignacego Krasickiego

William Hogarth, Modne małżeństwo. Toaleta
Źródło: domena publiczna.
Ignacy Krasicki Palinodia

Na co pisać satyry? Choć się złe zbyt wzniosło,
Przestańmy. Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosło

1 Źródło: Ignacy Krasicki, Palinodia , [w:] Satyry i listy , oprac. Z. Goliński, Wrocław 1988, s. 87.

‒ pisał z nutą ironii Ignacy Krasicki we wstępie do jednej ze swoich satyr. To przewrotne sformułowanie dowodzi, że w epoce oświecenia twórczość satyryczna wiązała się ściśle z dydaktycznym i moralizatorskim przekazem. Satyry w komiczny sposób miały napiętnować wady społeczeństwa szlacheckiego, ale nie dawały recept na jego poprawę. Niektóre z nich realizowały oświeceniową zasadę „bawiąc uczyć”.

Twoje cele
  • Określisz tematykę i problematykę satyry Ignacego Krasickiego Świat zepsuty.

  • Wskażesz elementy obyczajowości, które w utworze podlegają ośmieszeniu i krytyce.

  • Wyjaśnisz, na czym polega moralizatorsko‑dydaktyczny charakter utworu.

  • Rozpoznasz elementy retoryczności stylu Ignacego Krasickiego.