Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtPJlogMiQ2gl
Fotografia przedstawia rzeźby w kamieniu ze zbiorów Muzeum Brytyjskiego w Londynie. Widać starszego mężczyznę z brodą oraz młodzieńca z długimi włosami.

Co jest, a co nie jest sztuką? Podział sztuk według Arystotelesa

Sztuka jako czynność ludzka polegająca na wytwarzaniu wymaga wiedzy i umiejętności. Jest to również cecha rzeźbiarstwa. Na zdjęciu rzeźby w kamieniu ze zbiorów Muzeum Brytyjskiego w Londynie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wyobraź sobie, że miasto, w którym mieszkasz, zostaje odcięte od świata, a ludzie tracą pamięć i wszystkie umiejętności. Z czasem jednak niektórzy z nich zaczną budować instrumenty muzyczne i ponownie nauczą się układać melodie. Ktoś namaluje na ścianach bloków ludzkie postaci, a twoi sąsiedzi postanowią spotykać się czasem w parku, by tworzyć rytmiczne dźwięki i wspólnie się przy nich kołysać. Z jednej strony widzisz, że każdy z mieszkańców miasta robi coś innego, ale z drugiej strony wydaje ci się, że jest coś, co łączy ich działania w jedną całość. Arystoteles (384‑323 p.n.e.) nie był na pewno w tak niecodziennej sytuacji, ale zastanawiał się nad podobnym problemem. Uważał, że poezję, muzykę i plastykę łączy coś, co odróżnia je od innych rodzajów ludzkiej działalności. Pojęcie sztuk pięknych jednak jeszcze nie istniało, a samo słowo „sztuka” znaczyło coś innego niż dzisiaj.

Czy wiesz, w jaki sposób Arystoteles uporządkował i podzielił uprawiane w starożytnej Grecji sztuki oraz jakie było jej ogólne pojęcie, do którego doszedł na gruncie swoich badań?

Twoje cele
  • Wskażesz różnice między rozumieniem pojęcia sztuki w starożytności i współcześnie.

  • Przeanalizujesz podział sztuk dokonany przez Arystotelesa.

  • Zastanowisz się nad przydatnością koncepcji Arystotelesa do badania współczesnej sztuki.