Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R6cPC99y5NCp3
Zdjęcie przedstawia stojącą tyłem do widza parę młodych ludzi: kobietę i mężczyznę. Mają oni skórzane kamizelki wysadzane ćwiekami, nastroszone włosy i duże kolczyki w uszach.

„Niegrzeczni wizjonerzy końca XX wieku”. Jak pokolenie „BruLionu” rozumie „bycie poetą”?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W 1971 roku w jednym z wywiadów Zbigniew Herbert mówił:

Zbigniew Taranienko Za nami przepaść historii

Nie chodzi mi o to, by istniała jednorodna moralność w społeczeństwie, to mało możliwe, ale by była integrująca tabela wartości, którą akceptujemy i której przekroczenie [...] niosłoby zdecydowanie określone skutki. Wydaje mi się z obserwacji siebie czy innych ludzi, że poszukuje się tych wartości. Literatura powinna je budować. To jest jej podstawowy obowiązek.

C1 Źródło: Zbigniew Taranienko, Za nami przepaść historii, „Argumenty” 1971, nr 483, s. 13.

Niezgoda na wyartykułowane przez Herberta etyczne powinności sztuki ujawniła się w twórczości kojarzonego z przełomem 1989 roku pokolenia „BruLionu”. Robert Tekieli, pierwszy wydawca i promotor „dzikich”, prezentował charakter twórczości młodych poetów:

dzikich
Robert Tekieli Pismo nosem

Pomysł jest jeden: zachowywać się w kulturze inaczej, niż dotąd umówiło się kilku panów – i nie dać się zepchnąć na margines.

C2 Źródło: Robert Tekieli, Pismo nosem, „Szkice” 1992, nr 3, s. 8–9.
Twoje cele
  • Poznasz okoliczności powstania oraz sposób funkcjonowania czasopisma literacko‑kulturalnego „BruLion”.

  • Dowiesz się, w jaki sposób pokolenie „BruLionu” rozumie „bycie poetą”.

  • Określisz cechy charakterystyczne poezji twórców skupionych wokół „BruLionu”.

  • Przeanalizujesz fragmenty wierszy wybranych poetów skupionych wokół „BruLionu”, zwracając uwagę na środki artystycznego wyrazu budujące nastrój  tekstów.