Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R7wMshAZUk3Le
Zdjęcie przedstawia gęś na łące pełnej kwiatów.

Te słowa rzekła smętna pasterka. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego gra z konwencją sentymentalną

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Księżyc, odgłosy za borem, zielony jawor, zakochana pasterka – to znaki konwencji sentymentalnej powstałej i utrwalonej w epoce oświecenia między innymi za sprawą sielanki Franciszka Karpińskiego Laura i Filon. Tytułowe postacie stały się tak popularne, że do dziś traktuje się je jako kanonicznych bohaterów literatury polskiej. Z kanonem można jednak dyskutować lub go parodiować. Taki zabieg wykorzystał Konstanty Ildefons Gałczyński, kiedy stworzył nową wersję historii o Laurze i Filonie.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, na czym polega reinterpretacja konwencji sentymentalnej w wierszu Filon i Laura. Wersja nowa.

  • Wskażesz elementy konwencji sentymentalnej, które są parodiowane przez Gałczyńskiego.

  • Porównasz współczesną kreację Laury i Filona z ich literackimi pierwowzorami.