Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1PEPlMbHx55F
Grafika przedstawia nagłówek czasopisma "Życie". Polem idzie młoda kobieta, która ma przewieszony przez szyję worek z nasionami. Prawą ręką rozrzuca nasiona po polu. Na tle tego obrazka widnieje napis Życie.

Postulaty modernistów dotyczące kultury, sztuki i życia społecznego

Nagłówek do pierwszego numeru „Życia” 1897, nr 1.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wiele estetycznych postulatów twórców przełomu XIX i XX nie mogłoby zostać zaakceptowanych ani przez romantyków, ani przez pozytywistów. Moderniści sprzeciwiali się najważniejszym wartościom, które wyznawali ich poprzednicy – nie chcieli poruszać kwestii narodowych ani pracować na rzecz niższych warstw społecznych. Swoją sztukę kierowali do nielicznego grona wybranych, a jej przesłanie miało charakter skrajnie indywidualny. Artysta schyłku wieku odcinał się od wszystkiego, co przyziemne i pożyteczne, zamykając się w świecie własnych wyobrażeń.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z głównymi młodopolskimi postulatami dotyczącymi kultury, sztuki i życia społecznego.

  • Porównasz programy artystyczne pozytywistów i modernistów.

  • Scharakteryzujesz przekonania młodopolskich twórców dotyczące roli sztuki w społeczeństwie.

  • Wyjaśnisz znaczenie hasła „sztuka dla sztuki”.