Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1MGNToPqjDPg
Zdjęcie przedstawia lupę leżącą na niebieskiej powierzchni.

Częstotliwość palenia papierosów w poszczególnych grupach wiekowych – analiza badań opinii społecznej

Źródło: Markus Winkler, domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Analiza źródeł”.

W zbiorach zadań i repetytoriach, a także w naszych e‑materiałach pojawiają się zadania wymagające przeanalizowania materiałów źródłowych. Są to zarówno teksty prawnicze, jak i publicystyczne, wykresy i tabele odnoszące się do badań opinii publicznej. Jaka metoda analizy będzie najskuteczniejsza?

Najczęściej wykorzystywana przez uczniów technika polega na przeczytaniu pytania i przeszukiwaniu tekstu (tabeli, wykresu) w celu znalezienia odpowiedzi. Jednak ten sposób bywa zawodny. Odpowiedź na pytanie często wymaga znajomości całego fragmentu, może także polegać na opisaniu jakiegoś szerszego kontekstu (mechanizmu prawniczego, tendencji socjologicznej, określonego ciągu argumentacyjnego). Samo przeczytanie materiału źródłowego pod kątem zadanego pytania może zatem nie wystarczyć; należałoby wcześniej uchwycić strukturę tekstu i wzajemne zależności. To właśnie przedstawimy w niniejszej serii materiałów.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz dane dotyczące częstotliwości palenia papierosów w poszczególnych grupach wiekowych.

  • Dokonasz selekcji i hierarchizacji informacji pozyskanych z materiału źródłowego.

  • Przedstawisz wnioski z analizy materiału.