Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3Ndn66uXjgCu
Zdjęcie przedstawia metalową konstrukcję na tle nieba.

Miara łukowa kątów w wielokątach foremnych

Źródło: dostępny w internecie: pxhere.com, domena publiczna.

W tej lekcji skupimy się na zastosowaniu miary łukowej do opisywania rozwartości kątów ze szczególnym uwzględnieniem wielokątów foremnych. Przypomnimy niektóre zależności i własności wielokątów związane z kątami. Miara łukowa ma wiele zalet, które zdecydowały o tym, że stosuje się ją w trygonometrii i analizie matematycznej, ale ze względów historycznych w geometrii nadal używamy miary stopniowej, która pochodzi od Babilończyków (1800-1600 lat p.n.e). W Babilonii obowiązywał system sześćdziesiątkowy, co zapewne miało też wpływ na podział kąta pełnego na 360=6·60 równych części zwanych stopniami. Każdy ze stopni podzielono z kolei na 60 minut, a każdą z minut na 60 sekund. Prostota tego systemu sprawia, że bez większych problemów stosujemy go dziś nie tylko w geometrii. Jednak na pewnym etapie nauki matematyki dojdziesz do wniosku, że miara łukowa jest dużo bardziej użyteczna.

Twoje cele
  • Wyznaczysz miary łukowe kątów opisanych miarą stopniową.

  • Wyznaczysz miary stopniowe kątów opisanych miarą łukową.

  • Wyznaczysz miary łukowe kątów w wielokątach foremnych.