Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZA8knK0W7oxZ
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor - to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 23. Uzasadnienie bezpośrednie: spostrzeżenie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Załóżmy, że znajoma osoba udziela ci rady mówiąc: „Nie nakładaj sobie brukselki, bo jest rozgotowana”. Wypowiedź ta ma postać argumentu, za pomocą którego próbuje się cię przekonać do zaniechania określonego działania. Jednak załóżmy następnie, że w twojej głowie zrodziła się wątpliwość i decydujesz się ustalić zasadność tej porady. Pytasz więc na przykład: „skąd wiesz, że brukselka jest rozgotowana”? Jedna z odpowiedzi mogłaby brzmieć: „Bo ją przed chwilą jadłam”. Inna mogłaby jednak brzmieć: „Bo w zeszłym tygodniu i dwa tygodnie temu też podawali tu brukselkę i była rozgotowana”. Czy wiesz, że są to dwa zupełnie innego rodzaju uzasadnienia? Jedno określa się mianem bezpośredniego, drugie pośredniego. Odróżnienie to jest kluczowe we wszelkim uzasadnianiu. W dzisiejszej lekcji zajmiemy się pierwszym przypadkiem w jednej z jego głównych odmian.

Twoje cele
  • Zrozumiesz znaczenie uzasadnienia w rozumowaniu logicznym.

  • Poznasz najważniejsze typy uzasadnień.

  • Poćwiczysz stosowanie w praktyce uzasadnienia przez postrzeżenie.

  • Zbadasz naturę uzasadnienia przez bezpośrednie odwołanie do spostrzeżenia.

  • Pofilozofujesz z antycznymi sceptykami na temat ograniczeń i pułapek naszego postrzegania.