Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RsZVshTX0fg2T
Obraz przedstawia kobietę leżącą na łóżku na plecach. Jest ubrana w lekkie białe szaty. Jej głowa i obie ręce zwisają w dół poza wezgłowie łóżka.

Motyw snu w poezji barokowej

Johann Heinrich Füssli, Koszmar nocny, 1781
Źródło: Institute of Fine Arts, domena publiczna.

Czy istnieje sposób, by człowiek mógł jednoznacznie stwierdzić, że to, co widzi, słyszy i czuje, dzieje się naprawdę, a nie jedynie we śnie? Według niektórych barokowych uczonych i twórców – to niemożliwe. Twierdzili oni, że fakt przebudzenia się nie może nam dać pewności istnienia na jawie. Przecież samo przebudzenie też mogło się przyśnić. Nie da się wykluczyć, iż śni się nam, że śnimy. Wobec tego całe życie można potraktować jak sen...

Twoje cele
  • Zapoznasz się z analizą wiersza Szymona Zimorowica Ośmnasty: Bineda.

  • Porównasz odmienne rozumienie słów „sen” oraz „spanie” w wierszu Zbigniewa Morsztyna.

  • Zinterpretujesz wskazane fragmenty utworów Zbigniewa Morsztyna, aby dostrzec związki między motywami snu a niewoli.

  • Opiszesz przedstawione w wierszach Zbigniewa Morsztyna relacje między ciałem a duszą, uwzględniając obecność w tych utworach motywu snu.

  • Wyjaśnisz, na czym polega podobieństwo w postrzeganiu życia ludzkiego w filozofii Blaise’a Pascala oraz w utworach Zbigniewa Morsztyna.