Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2nuqIwGy8qCg
Na zdjęciu widzimy relief ukazujący robotników i robotnice. Jest to praca w stylu socrealistycznym.

Teoria klas

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy myślisz, że wszyscy ludzie są równi? Powszechna Deklaracja Praw Człowieka zaczyna się artykułem, który stwierdza, że wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Czy oznacza to, że wszyscy jesteśmy „tacy sami”? Już pobieżna obserwacja pozwala stwierdzić, że ludzie różnią się między sobą. Co więcej, ludzie różnią się tym, co posiadają i co chcą posiadać. Różnimy się nie tylko jako jednostki, ale jako grupy, do których należymy. Istnienie różnic i nierówności prowokuje do zadania kolejnych pytań: jaka jest ich geneza? co z nich wynika? czy są dobre czy złe? czy możliwe jest społeczeństwo, gdzie nie ma różnic i czy byłoby to społeczeństwo sprawiedliwe?

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz stratyfikację społeczną przy pomocy pojęcia klasy.

  • Porównasz różne sposoby opisu nierówności społecznych.

  • Poznasz założenia i konsekwencje filozofii Karola Marksa.