Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15oSOOqHkIIs
Obraz Rafaela Santiego przedstawiający szkołę w Atenach. Starszy człowiek siedzi na schodach, wszyscy ubrani w szaty, piszą, dyskutują i obliczają. Znajdują się wewnątrz budynk. Nauczyciel idzie z uczniem i rozmawia.

Początki filozofii

Rafael Santi, Szkoła Ateńska. Fresk znajdujący się w Pałacu Apostolskim w Watykanie. Przedstawia najważniejszych filozofów świata starożytnego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dlaczego Grecja jest uważana za kolebkę kultury europejskiej? Dlaczego Talesa uznaje się za pierwszego filozofa? Z jakich ludzkich potrzeb narodziła się filozofia? Kiedy stała się dojrzałą formą namysłu nad rzeczywistością? W którym momencie możemy mówić o powstaniu pierwszych systemów filozoficznych? A przede wszystkim, dlaczego można dziś spotkać się ze stwierdzeniem, że starożytni Grecy powiedzieli już wszystko? Aby odpowiedzieć na te pytania, należy przyjrzeć się samym początkom filozofii, w które znaczący wkład wniosły osiągnięcia Hellenów.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z problematyką, która towarzyszyła powstaniu filozofii i pierwszym wiekom jej istnienia.

  • Przedstawisz etymologię pojęcia „filozofia”.

  • Uporządkujesz chronologicznie nurty greckiej filozofii antycznej.

  • Uzasadnisz tezę głoszącą, że filozofia grecka rozwijała się harmonijnie.

  • Ocenisz, czy można uznać, że kolejne rozważane przez Greków problemy filozoficzne wynikały z siebie nawzajem.