Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVeh8SYxeEGxB
Ilustracja przedstawia wiele różnokolorowych kulek odbijających się od stołu.

Liczba elementów zbioru skończonego – reguła dodawania

Źródło: Ellen Qin, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

Wiedząc, że w pewnej klasie jest 17 chłopców i 14 dziewczynek możemy od razu stwierdzić, że ta klasa liczy 31 uczniów. Dla uzyskania tej informacji wystarczyło dodać liczby osób każdego z dwóch rozłącznych zbiorów: dziewczynek oraz chłopców z tej klasy.

Ten wstępny przykład pokazuje zastosowanie prezentowanej w tym temacie kolejnej podstawowej zasady kombinatorycznej, nazywanej regułą dodawania.

Stosowanie tej reguły w praktyce zaczniemy od przykładów, w których  pokażemy, że liczba elementów sumy dwóch zbiorów tylko w szczególnych przypadkach jest równa sumie elementów tych zbiorów.

W trudniejszych przykładach pokażemy, że zastosowanie reguły dodawania wymaga rozpatrzenia kilku rozłącznych przypadków, obliczenia liczby możliwości w każdym z nich, a następnie dodania liczb otrzymanych w tych poszczególnych przypadkach dla uzyskania ostatecznego wyniku.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z regułą dodawania.

  • Będziesz doskonalić umiejętności posługiwania się tym pojęciem w zadaniach kombinatorycznych.

  • Nauczysz się, jak wykorzystać regułę dodawania do rozwiązywania zadań dotyczących liczby elementów sumy zbiorów.

  • Umiejętność dzielenia zbioru na rozłączne podzbiory pozwoli Ci stosować regułę dodawania w zadaniach kombinatorycznych.