Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rc7vS0WYe5ZCe
Ilustracja przedstawia sześcienne kostki. napis. Zliczanie obiektów z podziałem na etapy, rzuty kostką

Zliczanie obiektów z podziałem na etapy (rzuty kostką)

Źródło: dostępny w internecie: pxhere.com, domena publiczna.

Bywa, że kiedy jesteśmy zdecydowani na podjęcie jakiejś ważnej decyzji przywołujemy słowa wypowiedziane przez Juliusza Cezara, który podczas przekraczania Rubikonu miał powiedzieć (o czym zaświadcza Swetoniusz) „alea iacta est”, czyli: „kości zostały rzucone”.

Kości to jedne z najstarszych znanych człowiekowi narzędzi. Służyły jako przyrządy do przepowiadania przyszłości, czym zazwyczaj trudnili się wróżbici. W starożytności używano do tego celu kostek skokowych pochodzących od zwierząt hodowlanych – były to tzw. astragale.

Równie często kostek używano do gier hazardowych, które zajmowały ludzi od najdawniejszych czasów. Kostki o sześciennym kształcie i niewątpliwie hazardowym przeznaczeniu znaleźli archeolodzy prowadzący wykopaliska w Chinach – to odkrycie datowane jest na VIIVI wiek p.n.e.

Wśród bardziej nam współczesnych hazardzistów zdarzali się i tacy, którzy przy okazji gry w kości zadawali sobie pytania dotyczące szans na wygraną.

Kilkoma problemami, dotyczącymi spodziewanych wyników w rzutach sześciennymi kostkami do gry, podzielił się z Błażejem Pascalem, znakomitym francuskim matematykiem, pisarz–hazardzista Antoine Gombaud, znany jako Kawaler de Méré. Pascal swoje wnioski na zadane tematy konsultował z Pierre’m de Fermatem. Powstała w ten sposób korespondencja dała, jak się obecnie uważa, metodyczne podstawy rachunkowi prawdopodobieństwa.

W prezentowanych w tej lekcji przykładach omówimy zadania dotyczące rozkładu wyników w rzutach sześciennymi kostkami, m.in. omówimy jeden z problemów Kawalera de Méré.

Twoje cele
  • Nauczysz się, jak rozwiązywać zadania, w których wyniki rzutu kostkami do gry spełniają jednocześnie kilka warunków,

  • Będziesz doskonalić umiejętności dotyczące budowania modelu matematycznego w zadaniach dotyczących rzutu symetrycznymi kostkami do gry,

  • Znajomość poznanych wcześniej reguł kombinatorycznych pozwoli Ci obliczać, ile jest wyników w doświadczeniach polegających na rzucie kostkami do gry,

  • Zapoznasz się z rozwiązaniem zadania znanego jako problem Kawalera de Méré.