Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RzDPOmPOXKJyb
Zdjęcie przedstawia pięć kart trefl. Kolejno: dziesiątkę, waleta, damę, króla i asa. Obok kart leżą różnokolorowe żetony.

Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa

Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

W manuskryptach średniowiecznych można znaleźć zapisany problem, zwany zadaniem o podziale stawki. Wyobraźmy sobie, że dwaj gracze A umówili się, że kwotę np. 1000  zdobędzie ten, kto pierwszy wygra trzy partie (przy czym remisy uznaje się jako partie nierozstrzygnięte).

Grę musiano przerwać, gdy A wygrał dwie partie, a B jedną. Jak zatem należy podzielić ustaloną kwotę?

RmcffL96zqNnU
Grający w karty
Autor: Caravaggio
Rok wykonania: 1597
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Jakie masz propozycje?

Jeden z włoskich piętnastowiecznych matematyków L. Pacioli zaproponował, aby podzielić ustaloną kwotę proporcjonalnie do liczby rozegranych partii.
Natomiast w 1654 r. francuscy matematycy B. Pascal i P. Fermat podali inne rozwiązanie. Ustaloną kwotę należy podzielić proporcjonalnie do prawdopodobieństwa wygranej w grze, tak jak gdyby jej nie przerwano. Pascal podał również wzór ogólny na podział ustalonej stawki. Jaki – pozostawiamy Twojej dociekliwości.
Teraz rozpoczniesz dopiero zgłębianie tajemnic rachunku prawdopodobieństwa. Poznasz kilka podstawowych pojęć i zależności.

Twoje cele
  • Podasz przykłady doświadczeń losowych.

  • Określisz zbiór zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego.

  • Rozpoznasz zdarzenia pewne oraz zdarzenia niemożliwe.

  • Określisz zdarzenia sprzyjające danemu zdarzeniu.