Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtH7Q3HPENrKN
Obraz przedstawia grupę kobiet nad brzegiem jeziora. Kobiety ubrane są w dworskie stroje. Idą ścieżką wzdłuż jeziora.

Romans alegoryczny

Adriaen van Stalbemt, Znalezienie Mojżesza, między 1610 a 1665
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jednym z warunków odbioru dzieł kultury jest świadomość, że często mają one charakter przenośny. Pisarze i artyści uzyskują dodatkowe, nieliteralne znaczenia swych utworów dzięki zastosowaniu m.in. alegorii czy symboli. Utrwalone w dziejach rozumienie określonych pojęć spisywano nawet w postaci słowników, dzięki czemu odbiorca nie musiał zapamiętywać sensu każdego motywu czy postaci. Tego typu kompendia mogłyby okazać się bardzo przydatne przy lekturze poematów alegorycznych, czyli utworów, które nie tylko zawierały różne alegorie, ale też w całości były narracją o niejednoznacznej wymowie.

Twoje cele
  • Wykażesz, że Wizerunek własny Mikołaja Reja oraz Rozbój duchowny Wacława Potockiego mają cechy romansu alegorycznego.

  • Przyporządkujesz bohaterów alegorycznych Wizerunku własnego Mikołaja Reja do dwóch grup: postaci pozytywnych oraz negatywnych.

  • Wyjaśnisz alegoryczny sens drogi w Wizerunku własnym Mikołaja Reja oraz Rozboju duchownym Wacława Potockiego.

  • Scharakteryzujesz elementy przestrzeni opisane w Wizerunku własnym Mikołaja Reja oraz Rozboju duchownym Wacława Potockiego jako motywy alegoryczne.