Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Y4DQ2ULPYYS
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia aparaturę Canberra, stosowaną do identyfikacji oraz pomiarów ilościowych nuklidów gamma i alfa promieniotwórczych otrzymywanych sztucznie w cyklotronie. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Jak dopasować prostą do wyników pomiarów?".

Jak dopasować prostą do wyników pomiarów?

Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, Tomasz Wójcik, licencja: CC BY 4.0.

Układy będące przedmiotem badań naukowych w różnych dziedzinach mają na ogół wiele cech, które możemy wyrazić ilościowo. Prowadząc badania, często koncentrujemy się na wybranych dwóch takich cechach i pytamy, czy są one ze sobą powiązane; bardziej naukowo: czy są ze sobą skorelowane. Innymi słowy pytamy, czy zmiana jednej z tych cech pociąga za sobą zmianę tej drugiej.

W fizyce poszukiwanie korelacji jest często wstępem do określania zależności pomiędzy wielkościami fizycznymi opisującymi układ. W innych naukach przyrodniczych, także w ekonomicznych czy społecznych, często ograniczamy się do stwierdzenia istnienia korelacji lub jej braku oraz jej jakościowego skomentowania.

Oto przykład ze sportu: na wykresie (Rys. a.) pokazany jest związek pomiędzy dwiema cechami wyników Pucharu Świata w skokach narciarskich w Zakopanem (26 stycznia 2020 r.). Na osi odciętych odłożono długość drugiego skoku (d), oddanego przez każdego z 30 zawodników startujących w drugiej, decydującej serii. Na osi rzędnych odłożono łączną liczbę punktów (p) uzyskanych w zawodach przez zawodnika.

RZv9jeQIIyfjj
Rys. a. Wykres obrazujący związek liczby punktów uzyskanych w zawodach i długości drugiego skoku. Zwróć uwagę, że osie nie przecinają się w punkcie (0; 0).
Źródło: dostępny w internecie: https://www.mwyniki.pl/skoki_narciarskie/puchar-swiata/ps_zakopane [dostęp 15.02.2022 r.].
Polecenie 1
RS6dRl7Wc7Pnb
Możliwe odpowiedzi: 1. Ułożenie punktów przedstawia jednoznaczną korelację dodatnią: im dłuższy skok oddał zawodnik tym więcej punktów otrzymał., 2. Ułożenie punktów przedstawia stosunkowo silną korelację dodatnią: w większości przypadków spełniona jest zasada, że im dłuższy skok oddał zawodnik tym więcej punktów otrzymał. Wyjątki od tej zasady są nieliczne., 3. Ułożenie punktów jest raczej chaotyczne, niż uporządkowane. Gdybyśmy chcieli poprowadzić wykres przez te punkty, to otrzymalibyśmy linię łamaną, raz rosnącą, raz malejącą. Tu nie ma żadnej widocznej korelacji pomiędzy długością skoku a liczbą punktów., 4. Ułożenie punktów przedstawia korelację ujemną: na ogół jest tak, że im dłuższy skok oddał zawodnik tym mniej punktów otrzymał. Wyjątki od tej zasady są nieliczne.

Co jeszcze, poza korelacją dodatnią, ujemną czy jej brakiem, można wyczytać z ułożenia punktów na wykresie? Skorzystaj z okazji i poczytaj.

Twoje cele

Dzięki lekturze tego tekstu:

  • objaśnisz jakościowo pojęcie korelacji pomiędzy dwiema mierzalnymi cechami badanego układu,

  • poznasz i zastosujesz metodę graficznego dopasowania prostej do układu punktów na wykresie oraz wyznaczenia parametrów tego dopasowania,

  • objaśnisz podstawy metody najmniejszych kwadratów - podstawowego narzędzia do dopasowania zależności liniowej do danych doświadczalnych,

  • przeanalizujesz i zinterpretujesz przykłady korelacji pomiędzy cechami układu.