Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18C2dJMUYm7V
Obraz przedstawia panoramę miasta. Miasto podzielone jest rzeką, nad którą znajdują się mosty. Miasto otaczają mury obronne. Na środku miasta znajduje się wysoka wieża kościoła.

Źródła przełomu w kulturze. Humanizm i renesans w Europie

Florencja w XV w.
Źródło: Michel Wolgemut, Wilhelm Pleydenwurff, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Termin „renesans”, czyli odrodzenie, narodził się we Francji w XVIII w. Początkowo odnoszono go jedynie do przejmowania wzorów włoskich w architekturze, sztuce i literaturze. W XIX w. pojęcie to zostało uogólnione i zaczęto nim określać całą epokę w dziejach kultury europejskiej, obejmującą okres od XIV do XVI w. W tym znaczeniu zaczęli je stosować dwaj historycy: Francuz Jules Michelet oraz Szwajcar Jacob Burckhardt. Ten pierwszy w 1855 r. wydał siódmy tom Historii Francji, poświęcony dziejom XVI w., a zatytułowany Renesans. Natomiast Burckhardt zapewnił sobie trwałe miejsce w historiografii dzięki opublikowanej po raz pierwszy w 1860 r. pracy Kultura Odrodzenia we Włoszech. To właśnie od jego czasów zaczęto widzieć w renesansie początek nowoczesnej kultury, której cechami charakterystycznymi są zainteresowanie światem doczesnym, koncentracja uwagi na człowieku oraz afirmacja jego indywidualności.

RYxKPEW3fRW3k1
Linia chronologiczna. XIV–XVI wiek. Renesans. 1459. Założenie Akademii Platońskiej we Florencji. 1492. Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. 1502. Wydanie Podręcznika żołnierza przez Erazma z Rotterdamu. 1506. Wstąpienie Zygmunta Starego na tron polski. 1508–1512. Powstanie fresku Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. 1516. Wydanie nowego przekładu Nowego Testamentu. 1517. Ogłoszenie 95 tez Marcina lutra.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Opiszesz, jakie przekonania i zainteresowania cechowały renesansowych intelektualistów.

  • Przedstawisz osiągnięcia nauki i edukacji w renesansie.

  • Scharakteryzujesz stosunek renesansowych twórców i uczonych do wcześniejszej epoki – średniowiecza.

  • Przeanalizujesz znaczenie idei humanizmu dla sztuki i nauki odrodzenia.