Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1CR4d4zLatJP
Zdjęcie przedstawia mężczyznę z dzieckiem na tle zachodu słońca w lesie. Mężczyzna trzyma dziecko za rękę. Oboje idą leśną drogą.

Kultury prefiguratywne, kofiguratywne i postfiguratywne

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Żyjemy w fascynujących czasach. Człowiek chodzi po Księżycu, rozszczepia atomy, klonuje żywe organizmy. Jednocześnie w tym samym czasie i na tym samym globie żyją ludzie, którzy jak przed dziesiątkami tysięcy lat do zdobywania pożywienia używają jedynie zakrzywionych kijów, którzy nie umieją czytać ani liczyć, a na różne przypadłości zdrowotne stosują zaklęcia mamrotane przez stare kobiety i wierzą w ich skuteczność.

Odkąd dotarliśmy do najdalszych zakątków Ziemi i wiemy już, że nie istnieją ludy, o których byśmy nie słyszeli, żyjemy w świecie ogromnego zróżnicowania kulturowego i, co nie mniej ważne, w świadomości tego ogromnego zróżnicowania. Co zrobimy z taką wiedzą? Jak wykorzystamy możliwość jednoczesnej obserwacji przeszłości i teraźniejszości? Czy pozwoli nam to lepiej kształtować naszą przyszłość?

Twoje cele
  • Wyjaśnisz kryteria i powody wyróżnienia kultur postfiguratywnych, kofiguratywnych i prefiguratywnych.

  • Scharakteryzujesz każdy z tych typów kultur.

  • Rozważysz współczesne znaczenie rozróżnienia kultur dokonanego przez Margaret Mead.