Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RIMjVwVYKfmQT
Zdjęcie przedstawia abstrakcyjną grafikę prezentującą złożony, geometryczny wzór z okręgów, kół, łuków i linii.

„To nie jest budynek, to rzeźba. Ale też i nie rzeźba”. Język wobec tajemnicy w Katedrze Jacka Dukaja

Źródło: domena publiczna.

Pisarze science‑fiction często stają wobec wyzwania przedstawienia wizji, które nie mieszczą się w granicach rzeczywistości empirycznie i racjonalnie oswojonej przez człowieka. Ponieważ wizję tę autor realizuje w tworzywie literackim, konieczne jest znalezienie odpowiednich środków językowych, za pomocą których możliwe będzie wyrażenie i przedstawienie rzeczywistości przekraczającej granice ludzkiego pojmowania. Jak jednak zawrzeć w ludzkim języku to, co niejako ze swej istoty wydaje się temu językowi wymykać?

Twoje cele
  • Przeanalizujesz środki językowe wykorzystane przez Jacka Dukaja w opowiadaniu <Katedra

  • Dokonasz analizy porównawczej architektonicznego projektu kościoła Sagrada Familia w Barcelonie oraz literackiej wizji Katedry w opowiadaniu Jacka Dukaja.

  • Ocenisz zasadność zastosowania pojęcia „tekst kultury” do różnych obiektów architektonicznych.

  • Zredagujesz nacechowany pozytywnie lub negatywnie opis miejsca.