Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1BKV2lEijZlF
Obraz przedstawia kilka postaci. Są ukazane w sposób odrealniony. Po prawej stronie znajduje się mężczyzna z długimi włosami. Przed jego twarzą jest druga twarz - może to jego maska. Maska ma kozią bródkę i otwartą część głowy. Ramię mężczyzny z maską jest wyciągnięte do przodu, dłoń opuszczona w dół w taki sposób, jakby miał ją ktoś pocałować. Nad ramieniem widać głowę kota w kapeluszu. Kot ma długie wąsy. U stóp mężczyzny z maską widać kolejną twarz - brodatego mężczyzny. Po lewej stronie obrazu znajduje się kobieta z długimi, rudymi włosami. Obok niej jest twarz mężczyzny w kapeluszu. Przed nim wisi na łańcuszku owalna zawieszka z wizerunkiem psa przypominającego pudla. Na dole po lewej stronie widać wizerunek kobiety z obnażonymi piersiami. Na szyi ma zawieszkę na długim łańcuszku, na głowie koronę. Obok niej stoi mężczyzna ubrany w pasiasty strój. Ma na głowie jarmułkę. Dotyka głowy kobiety. W tle obrazu stoją trzy butelki. Obraz ma bogatą kolorystykę.

Diabelska kompromitacja diabelskiej rzeczywistości. Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa

Vladimir Ryklin, Mistrz i Małgorzata
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Trudno skompromitować rzeczywistość państwa totalitarnego, skoro jego obywatele – w dobrej wierze czy z powodu konformizmu – przyjmują oficjalną ideologię. Może w takiej sytuacji jedyną siłą zdolną ośmieszyć system jest... diabeł? Groteskowa konfrontacja realistycznie i satyrycznie ukazanej rzeczywistości totalitarnej ze światem nadprzyrodzonym może dać zaskakujący efekt. Paradoksalnie zło systemu zniewalającego człowieka zostaje obnażone za pomocą innego, diabelskiego zła, które służy dobru.

Twoje cele
  • Rozpoznasz cechy ustroju totalitarnego zobrazowane w  Mistrzu i Małgorzacie.

  • Przeanalizujesz paralelizm płaszczyzn fabularnych w  Mistrzu i Małgorzacie.

  • Sprawdzisz, jak Michaił Bułhakow zastosował w kreacji świata przedstawionego w  Mistrzu i Małgorzacie zabieg karnawalizacji.

  • Wyjaśnisz, na czym polega apokryficzność powieści Mistrza.