Zapewne pamiętasz jeszcze wyliczanki towarzyszące w dzieciństwie nauce liczenia, czy języków obcych.
Raz, dwa, trzy,
Pan Bogdan ma dwa psy.
Cztery, pięć, sześć,
Te psy lubią kości jeść.
Siedem, osiem, dziewięć
Kot siedzi na drzewie.
Dziesięć, jedenaście, dwanaście,
Zaraz pies kota gonić zacznie.
Raz, dwa, trzy
Koty lubią psy.
Cztery, pięć, sześć,
...
W tym materiale będziemy postępować trochę tak, jak w tych wyliczankach. Czyli zajmiemy się ciągami skończonymi. A więc takimi, których własności można określać dla wyrazów ustawionych „od początku” albo „od końca”.
Z ciągami skończonymi spotykamy się niemal codziennie. Wyrazami takich ciągów mogą być liczby oznaczające kolejne dni tygodnia, liczby oznaczające kolejne miesiące, czy godziny.
W matematyce ciągi skończone mają mniejsze znaczenie niż w życiu codziennym, bo matematycy nie lubią ograniczeń i starają się, aby odkryte zależności natychmiast uogólniać.
Określisz wyrazy danych ciągów liczbowych skończonych.
Odkryjesz własności ciągów liczbowych znanych z historii matematyki.
Zapiszesz wzór ogólny danego ciągu.