Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RwoLLZ5tPhznz
Rycina przedstawia wnętrze budynku. Jest on wysoki, przestronny. W jego centralnej części widoczne jest otwarta przestrzeń i schody. W różnych częściach budynku znajdują się pojedynczy mężczyźni. Rozmawiają ze sobą, wygłaszają mowy.

Relacja mistrz–uczeń

Fragment ryciny przedstawiającej grecką szkołę, Giovanni Battista Piranesi, ok. 1750
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Historia filozofii, licząca sobie już ponad dwa i pół tysiąca lat, dostarcza wielu przykładów relacji między wybitnymi nauczycielami a ich zdolnymi uczniami. Często wielki filozof okazywał się mistrzem dla kolejnych wielkich filozofów. Bywało jednak nieraz, że uczeń, idąc szlakiem wytyczonym przez nauczyciela, dokonywał rzeczy o wiele donioślejszych niż ten, u kogo pobierał nauki. Nie ma w tym nic złego, wszak co powinno w mistrzu wzbudzać większą dumę, niż fakt, że przerósł go własny uczeń? Do dziś najbardziej wyrazistym przykładem tej relacji jest stosunek trzech antycznych myślicieli: Sokratesa, Platona i Arystotelesa.

Twoje cele
  • Poznasz relacje pomiędzy trzema najwybitniejszymi filozofami antyku: Sokratesem, Platonem i Arystotelesem.

  • Przeanalizujesz filozoficzną relację pomiędzy wybitnym mistrzem a zdolnym uczniem.

  • Porównasz koncepcję Platońską i Arystotelesowską.

  • Uporządkujesz swoją wiedzę z zakresu filozofii uprawianej przez trzech antycznych myślicieli.