Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10EhvIfB2KSO
Plakat przedstawia czaszkę ludzką. Nad nią przelatuje duża bomba. Kieruje się w dół. Tło plakatu jest ciemne.

Do broni! Plakat wojenny jako narzędzie propagandy

Anonimowy plakat propagandowy nawołujący do zaciemniania mieszkań w obronie przed niemieckimi nalotami, 1943
Źródło: domena publiczna.

Gdy potrzebujesz informacji na temat tego, co dzieje się w twoim mieście, w kraju czy na świecie, szukasz ich w internecie i innych mediach. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy media nie istnieją lub władzę nad nimi przejmuje okupant, a rzeczywistość wskutek zawieruchy wojennej przestaje być zrozumiała? Jak wtedy rozwiązać problem braku komunikacji pomiędzy władzą a obywatelami? W czasie wojen nękających Polskę w pierwszym półwieczu XX wieku służyły temu plakaty propagandowe. Za ich pomocą można było informować odbiorców o ważnych wydarzeniach społecznych, propagować określone idee i przekonywać do poglądów słusznych z punktu widzenia nadawcy.

Twoje cele
  • Poznasz cechy propagandy.

  • Zidentyfikujesz środki propagandowe w polskich plakatach wojennych.

  • Opiszesz wartości propagowane w polskich plakatach wojennych.