Wróć do informacji o e-podręczniku Udostępnij materiał Wydrukuj
RYDGx4KJ8kJ8p

Witaminy – za dużo, za mało, w sam raz

Witaminy są nam potrzebne w bardzo małych dawkach: 1 g witaminy B12 wystarczyłby do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na tę substancję 20 tys. osób.
Źródło: https://pxhere.com/, licencja: CC 0.

Dzienna ilość witamin, jaką powinien otrzymać organizm, nie jest jednakowa dla wszystkich. Innej dawki potrzebują dzieci, które rosną, innej młodzież, która dojrzewa. Zapotrzebowanie na witaminy dorosłych pracujących fizycznie znacznie różni się od zapotrzebowania na te substancje osób wykonujących prace biurowe, a także ludzi w podeszłym wieku. Wiedza o tym, jakie dawki witamin powinieneś przyjmować, uwzględniając swoje cechy osobnicze, stan zdrowia, wiek oraz styl życia jest bardzo ważna, gdyż zarówno nadmiar witamin w organizmie (hiperwitaminoza), jak i ich niedobór (hipowitaminoza) czy całkowity brak (awitaminoza) są niebezpieczne dla zdrowia.

Twoje cele
  • Wykażesz związek między stanem zdrowia człowieka a poziomem witamin w jego organizmie.

  • Określisz zapotrzebowanie na witaminy w zależności od wieku, płci, stanu fizjologicznego, trybu życia człowieka.

  • Omówisz konsekwencje zdrowotne niedoboru i nadmiaru witamin.