Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rr21fXPRALojU
Grafika przedstawia schematyczny rysunek mózgu. Jego lewa półkula jest pokryta wzorami matematycznymi i chemicznymi. Prawa półkula ma na sobie natomiast wymalowane barwne plamy.

Intelekt i emocje – jak myśleć o inteligencji?

Źródło: ElisaRiva, domena publiczna.

Kiedy starożytny filozof Cyceron po raz pierwszy użył słowa „inteligencja” na określenie zdolności intelektualnych, nie mógł przeczuwać, jak wielkie znaczenie będziemy jej przypisywać i jak ważną rolę będzie odgrywała w życiu społecznym.

O czym myślisz, gdy słyszysz to słowo? Wielu ludzi automatycznie przyjmuje, że chodzi o podejście rozumowe, czyli intelekt. A co z inteligencją emocjonalną? To ona pozwala rozpoznawać uczucia własne i innych osób, reagować na nie. Wspiera nas w budowaniu relacji sprzyjających dobrej współpracy, rozwiązywaniu konfliktów oraz odnoszeniu sukcesów.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz różnicę między inteligencją a inteligencją emocjonalną.

  • Scharakteryzujesz obszary wchodzące w skład inteligencji emocjonalnej.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób inteligencja emocjonalna wpływa na indywidualny rozwój jednostki oraz życie społeczne.