Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RsLgIqq3K4CoV
Obraz przedstawia pejzaż. Artysta przedstawił na nim letnią łąkę. W centralnej części znajdują się wpół dojrzale zielonożółte kłosy zboża. Jego łany przypominają wezbrany potok płynący z lewa na prawo. Pośrodku łąki rośnie zielony krzew. Jest kulisty. Żółte pole obramowane jest płaszczyznami zieleni. Niebo jest jasnobłękitne. Widać na nim gdzieniegdzie białe chmury. W prawej części obrazu wznoszą się wśród innych roślin wysokie cyprysy. Są strzeliste, wyciągnięte do góry. Zdają się falować od wiatru.

Od impresjonizmu do secesji, czyli o sztuce przełomu wieków

Vincent van Gogh, Pole pszenicy z cyprysami , 1889
Źródło: domena publiczna.

Koniec XIX i początek XX w. to czas największych rewolucji artystycznych, swobody twórczej oraz wzajemnego przenikania się różnorodnych nurtów i stylów w sztuce. Dla ówczesnej publiczności, której gusta i potrzeby estetyczne kształtowała oficjalnie uznawana sztuka akademicka, były to zmiany zbyt szokujące. Młodzi, bezkompromisowi twórcy, którzy odważnie manifestowali swoje nowatorskie pomysły artystyczne, płacili za to odrzuceniem, jednak dziś ich dzieła cieszą się ogromną popularnością na całym świecie.

Twoje cele
  • Rozpoznasz w dziełach malarskich cechy charakterystyczne dla kierunków takich jak impresjonizm, secesja i ekspresjonizm.

  • Porównasz tendencje towarzyszące rozwojowi literatury i malarstwa polskiego modernizmu.

  • Opiszesz, w jaki sposób literatura Młodej Polski realizowała założenia kierunków artystycznych istotnych dla tego okresu.