Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R42B7T2R5Az1C
Ilustracja przedstawia wiele różnokolorowych kulek odbijających się od stołu.

Liczba elementów zbioru skończonego - zasada równoliczności

Źródło: Ellen Qin, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

Zagadka

Na parapecie pod oknem leżała talia 52 kart do brydża. Po otwarciu okna zrobił się przeciąg, który zwiał dziesięć kart z parapetu za okno. Oglądamy pierwszą kartę, która została na parapecie.

Który przypadek jest bardziej prawdopodobny:

  • „oglądana karta jest w kolorze czerwonym”,

czy

  • „oglądana karta jest w kolorze czarnym”?

Na podstawie reguły równoliczności (o której będzie mowa w tym rozdziale), możemy stwierdzić, że oba te przypadki są jednakowo prawdopodobne.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z regułą równoliczności.

  • Udoskonalisz umiejętności posługiwania się pojęciem reguły równoliczności w zadaniach kombinatorycznych.

  • Znajomość reguły równoliczności pozwoli Ci oceniać liczby elementów pewnych zbiorów liczbowych.

  • Nauczysz się, jak porównywać liczby wyników doświadczeń losowych, które spełniają warunek dający się opisać z wykorzystaniem pojęcia równoliczności zbiorów.