Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRAqocf7cpo6o
Zdjęcie przedstawia planer tygodniowy i długopis na nim leżący. Obok znajduje się aparat fotograficzny.

Liczba wyników doświadczenia losowego

Źródło: Jazmin Quaynor, dostępny w internecie: https://unsplash.com/.
RTw7zmbtDvFlR1
Mijanka na sieci tramwajowej GOP w Świętochłowicach w dzielnicy Lipiny
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło ci się układać swój szczegółowy plan zajęć tygodniowych wiesz, że nie jest to zadanie łatwe. Matematycy pomagają sobie w takich przypadkach narzędziami kombinatoryki, czyli nauki o sztuce układania rzeczy. Nauka ta ciągle rozwija się dynamicznie – pomysłowi naukowcy znajdują układy, o których przeciętnym ludziom nawet się nie śniło. Struktury te mają duże praktyczne zastosowania, na przykład w technologii komunikacyjnej, gdzie ważne jest bezkolizyjne zaprojektowanie przejazdów, na przykład mijających się tramwajów.

W tym materiale rozważymy teoretyczne modele doświadczeń losowych i sposoby zliczania ich wyników.  Będzie to również  krótki przegląd  wzorów, z których można korzystać. Być może zdobyte umiejętności uda ci się w przyszłości wykorzystać w realnych sytuacjach.

Twoje cele
  • Wykorzystasz narzędzia kombinatoryki do zliczania wyników doświadczeń losowych.

  • Określisz liczbę zdarzeń elementarnych w prostych doświadczeniach losowych, korzystając ze wzorów na kombinacje, wariacje i permutacje.