Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1W40AzjdcUER
Grafika przedstawia pięciolinię, na której znajdują się: klucz wiolinowy, nuty i serca.

Wykorzystanie własności ciągu arytmetycznego w zadaniach na dowodzenie

Źródło: Gerd Altmann z Pixabay, domena publiczna.

W starożytnej Grecji uczonych trudniących się zawodowo nauczaniem retoryki, matematyki czy fizyki, nazywano nauczycielami mądrości, czyli sofistami. Sofiści zasłynęli z umiejętności dowodzenia za wszelką cenę (nawet kosztem logiki i zdrowego rozsądku), słuszności postawionej tezy.

Obecnie sofizmat to pozornie poprawny argument, zawierający świadomie zatajone błędy logiczne.

Przykładem znanego sofizmatu jest dowód, że 1 =1 gr.

1 =100 gr=10 gr·10 gr=0,1 ·0,1 =0,01 =1 gr

Sofizmat zatem prowadzi do fałszywej tezy, która wydaje się prawdziwa. Najczęściej sofizmat powstaje wtedy, gdy podane przesłanki nie wystarczają do uznania twierdzenia za dostatecznie uzasadniony lub któraś z przesłanek nie posiada uzasadnienia.

W tym materiale zajmiemy się dowodami związanymi z ciągiem arytmetycznym. W rozważaniach, które będziemy prowadzić odejdziemy trochę od ścisłych reguł obowiązujących w klasycznych dowodach (założenie – teza–dowód), na rzecz klarowności zapisów. Jednak będziemy przy tym pamiętać, aby prawdziwe były twierdzenia i wzory, z których skorzystamy. Mamy więc nadzieje, że ten sposób unikniemy stworzenia nowego sofizmatu.

Twoje cele
  • Wykorzystasz wiadomości na temat ciągów arytmetycznych w zadaniach „na dowodzenie”.

  • Przeanalizujesz treść zadania i dobierzesz odpowiedni model, związany z ciągiem arytmetycznym, do rozwiązania zadania.

  • Przeprowadzisz rozumowania, także kilkuetapowe, podasz argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.