Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VEXENr2hmWe
Zdjęcie przedstawia maszerujący ulicą tłum ludzi. Czoło pochodu trzyma transparent z angielskim napisem: Marsz dla nauki.

Społeczeństwo obywatelskie w teorii i praktyce badawczej

Marsz dla nauki, Waszyngton 2017. Protestujący zmierzają w stronę Kapitolu
Źródło: Becker1999, licencja: CC BY 2.0.

Życie w społeczeństwie obywatelskim ma swoje niezaprzeczalne zalety: jako obywatele mamy określone obowiązki, ale także prawa. Spełnianie powinności daje nam satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa wynikające ze wspólnoty wartości. Prawa natomiast chronią naszą podmiotowość i indywidualność. Czy to znaczy, że łatwo jest wskazać cechy społeczeństwa obywatelskiego? Łatwo zdiagnozować jego stan? Otóż nie. Wśród naukowców, intelektualistów i publicystów wciąż toczy się dyskusja na ten temat. Taki stan trwa od starożytności, kiedy to powstały pierwsze koncepcje społeczeństwa, u których podstaw leżał duch obywatelskości.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz różne koncepcje społeczeństwa obywatelskiego powstające od czasów starożytnych po współczesne.

  • Sformułujesz własne stanowisko w sprawie stanu społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.

  • Zaprojektujesz pytania służące badaniu stanu społeczeństwa obywatelskiego.