Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1US1qNTGyStk
Zdjęcie przedstawia skrzypce. Gra na nich jakaś osoba, której twarzy nie widać.

Kobiecość, obcość, podświadomość w Cudzoziemce Marii Kuncewiczowej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Pisarstwo kobiet otworzyło literaturę pierwszej połowy XX wieku na nowe problemy psychologii płci. Na różnice w postrzeganiu rzeczywistości przez kobiety i mężczyzn zaczęli zwracać uwagę już pisarze i pisarki epoki pozytywizmu i Młodej Polski. Kwestia ta okazała się jeszcze istotniejsza w powieści psychologicznej dwudziestolecia międzywojennego. Rozwój tego gatunku umożliwił literackie obrazowanie kwestii różnicy płciowej i specyfiki kobiecego doświadczenia rzeczywistości. Zagadnienia te usytuowała w centrum swojej twórczości Maria Kuncewiczowa. Śledząc losy Róży Żabczyńskiej, bohaterki Cudzoziemki, czytelnicy zostają skonfrontowani z problematyką kobiecych ról społecznych (np. żony, matki), związanymi z nimi wymaganiami i oczekiwaniami otoczenia oraz psychologicznymi mechanizmami podporządkowania i oporu wobec tych wymagań.

Twoje cele
  • Wskażesz powody, dla których Bruno Schulz nazwał Różę Żabczyńską muząmegierą.

  • Porównasz Różę Żabczyńską z bohaterkami tekstów literackich epoki romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski.

  • Dopasujesz przekonania i pragnienia Róży do sfer EgoSuperego.

  • Ocenisz motywy postępowania Róży Żabczyńskiej w odniesieniu do dziejów bohaterki.