Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rgs1f4wPcXsHk
Ilustracja przedstawia czworo młodych szlachciców pijących wino z kieliszków nad jeziorem, dwie pary siedzące naprzeciwko siebie. Ubrani są w szykowne, różnokolorowe stroje. Mężczyźni wznoszą toast.

Dużo słów, mało sensu. Łysa śpiewaczka Eugène’a Ionesco jako dramat (nie)porozumienia

James Tissot, Przyjęcie dla czworga, 1870
Źródło: domena publiczna.

Wyobraź sobie, że rozmawiasz ze znajomymi i najciekawsze, co macie sobie do opowiedzenia, to anegdota o człowieku, który na środku ulicy schylił się… by zasznurować but. Głupie, nudne, niemożliwe? Uwagi o pogodzie z sąsiadami, „– Co u ciebie? – Wszystko dobrze” wymieniane z dawno niewidzianymi kolegami i koleżankami, dyskusje przy świątecznym stole o tym, że świat schodzi na psy i wszystko drożeje – nasze codzienne rozmowy często grzeszą banalnością. Dlaczego zatem je prowadzimy? Z tym pytaniem mierzy się w sztuce Łysa śpiewaczka Eugène Ionesco.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz rolę języka w tworzeniu więzi i podziałów międzyludzkich.

  • Przeanalizujesz sposób budowania i funkcję absurdu w Łysej śpiewaczce.

  • Wykażesz absurdalność zachowań bohaterów Łysej śpiewaczki.