Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1eCQI06v29Km
Zdjęcie przedstawia czarną tablicę do pisania. Na tablicy są obliczenia i figury geometryczne.

Czy wiedza może być pewna?

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy możemy osiągnąć pewną wiedzę o świecie? Czy jesteśmy w stanie dotrzeć do prawdy? A jeśli tak – jakie warunki trzeba spełnić, by nasze poznanie doprowadziło nas do bezwzględnej wiedzy o rzeczywistości? Gdzie leży źródło tej wiedzy? Czy istnieją takie twierdzenia, które są niepodważalne? Ten spór toczy się w filozofii niemal od jej początków. Po jednej stronie stoją w nim myśliciele, którzy uznają, że posiadamy możliwości dotarcia do pewnej wiedzy o świecie, z drugiej ci, którzy im przeczą, twierdząc, że pewności nie osiągniemy nigdy.

Twoje cele
  • Objaśnisz istotę sporu o możliwość zdobycia wiedzy pewnej.

  • Przedstawisz postaci epistemologicznego absolutyzmu, w tym dogmatyzm.

  • Omówisz pojęcia: „sceptycyzm” i „hipotetyzm” jako odmiany relatywizmu poznawczego.

  • Przeanalizujesz fragmenty tekstów filozoficznych dotyczących sporu pomiędzy absolutyzmem a relatywizmem poznawczym.