Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtIQ2MmbB43hS
Ilustracja przedstawia pięciu identycznie wyglądających mężczyzn stojących w kółku i patrzących się na siebie.

Argument trzeciego człowieka

Źródło: Fodor István, Fortepian, 1922, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Z podręcznika do historii filozofii możesz się dowiedzieć, jakie poglądy głosili najważniejsi filozofowie. Podręcznik taki najczęściej skupia się na dojrzałych, ukształtowanych już poglądach danego filozofa. To, w jaki sposób do nich dochodzili, schodzi niekiedy na drugi plan. Lecz domyślasz się zapewne, że zanim trafili do książek, sami musieli nauczyć się od kogoś filozofii. Nieraz powtarzali poglądy swoich mistrzów, lecz równie często polemizowali z nimi lub poddawali krytyce ich założenia.

Zatrzymamy się właśnie w takim momencie – Arystoteles, uczeń Platona, poddaje krytyce jego teorię idei. Spór dotyczy ustalenia relacji między tym, co jednostkowe, a tym, co ogólne, między ideą człowieka a poszczególnymi ludźmi. Za kilka lat Arystoteles odrzuci idealizm swojego mistrza, a tymczasem stara się wykazać, że prowadzi on do aporii, których nie sposób przyjąć.

Twoje cele
  • Poznasz jeden ze słabych punktów platońskiej teorii idei, skrytykowany przez Arystotelesa.

  • Przeanalizujesz teorię idei w kontekście pytania o naturę człowieka.

  • Krytycznie ocenisz konsekwencje platońskiej teorii idei, posługując się argumentem „trzeciego człowieka”.