Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SRw6VoWPx5N
Na zdjęciu widzimy kryształy lodu spalane przez płominie ognia.

Poetyka zadziwienia. Marinizm i konceptyzm w poezji baroku

Kontrast to jeden z barokowych sposobów kreowania dzieł sztuki
Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Włoski poeta barokowy Giambattista Marino miał powiedzieć, że celem poety jest wzbudzać zdumienie, „przemawiać wybornie, a nie jak gbur jaki, kto tego nie zdoła, niech idzie do stajni”. Barokowe wiersze to często małe arcydzieła. Utwory miały za zadanie zadziwiać i zachwycać odbiorców wyszukanym pomysłem, niezwykłym ujęciem tematu lub wyrafinowaną formą. Autorzy bawili się słowem, budowali zaskakujące skojarzenia, szukali oryginalnych ujęć i pomysłów, demonstrując w ten sposób swój kunszt poetycki.

Twoje cele
  • Wskażesz i omówisz koncepty w barokowych tekstach poetyckich.

  • Rozpoznasz w wierszu Na oczy królewny angielskiej... Daniela Naborowskiego  środki artystyczne i wyjaśnisz ich funkcje.

  • Sformułujesz argumenty w dyskusji dotyczącej barokowej poezji kunsztownej.