Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1BX7l3dGvFq4
Fotografia przedstawia drut kolczaty w przybliżeniu.

Inni ludzie w innych światach – człowiek w warunkach ekstremalnych u Tadeusza Borowskiego i Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego

Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Gustaw Herling-Grudziński Inny świat. Zapiski sowieckie

Przekonałem się wielokrotnie, że człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach, i uważam za upiorny nonsens naszych czasów próby sądzenia go według uczynków, jakich dopuścił się w warunkach nieludzkich – tak jakby wodę można było mierzyć ogniem, a ziemię piekłem.

1 Źródło: Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat. Zapiski sowieckie, Kraków 2006, s. 140.
Przez Auschwitz, Dachau i Monachium, czyli Tadeusz Borowski wraca do Polski

Pierwszym obowiązkiem oświęcimiaków jest zdać sprawę z tego, co to obóz. Ale niech nie zapominają, że czytelnik, który czyta ich relacje i przebrnie właśnie przez wszystkie okropności, nieodmiennie zapyta: no dobrze, a jak to się stało, że właśnie pan(i) przeżył(a)?

2 Źródło: Przez Auschwitz, Dachau i Monachium, czyli Tadeusz Borowski wraca do Polski, [w:] Anna Bikont, Joanna Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu, Warszawa 2006, s. 74.
Twoje cele
  • Poznasz problematykę oraz cechy literatury obozowej.

  • Scharakteryzujesz różne postawy ludzi postawionych w sytuacjach ekstremalnych.

  • Poznasz pojęcia „behawioryzm” oraz „weryzm” i wskażesz przejawy zastosowania tych technik w analizowanych utworach Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego i Tadeusza Borowskiego.

  • Przeanalizujesz fragmenty opowiadań obozowych Tadeusza Borowskiego oraz Innego świata Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego, zwracając uwagę na sposób opisu obozowej rzeczywistości.