Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cHpeNNg4LMd
Grafika przedstawia odbijające się od poziomej powierzchni kulki w różnych kolorach.

Liczba elementów zbioru skończonego – reguła mnożenia

Źródło: Ellen Qin, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

W prostokątnym układzie współrzędnych XOY rozpatrujemy wszystkie punkty xi,yj, których obie współrzędne są całkowite oraz 2xi114yj10.

Ponieważ:

  • xi2,3,4,,11, więc pierwszą współrzędną rozpatrywanego punktu możemy zapisać na 10 sposobów,

  • yj4,5,6,,10, więc drugą współrzędną rozpatrywanego punktu możemy zapisać na 7 sposobów.

Wszystkie tak otrzymane pary uporządkowane xi,yj możemy zapisać, jak w poniższej w tabeli.

RtSWhbFKr68AS

Wobec tego wszystkich punktów, które można otrzymać według podanych warunków jest 10·7=70.

Wnioski zapisane w powyższym przykładzie ilustrują zastosowanie kolejnej podstawowej zasady kombinatorycznej, zwanej regułą mnożenia.

Stosowanie tej reguły w praktyce zaczniemy od przykładów polegających na tym, że - podobnie jak powyżej - mamy obliczyć liczbę wszystkich możliwych wyników doświadczenia, w którym wykonujemy kolejne czynności niezależnie od siebie. Nastepnie pokażemy, jak stosować regułę mnożenia w sytuacji, kiedy liczby możliwości w kolejnych etapach przeprowadzanego doświadczenia takiego warunku nie spełniają, ale dadzą się jednoznacznie określić.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z regułą mnożenia.

  • Będziesz doskonalić umiejętności posługiwania się tym pojęciem w zadaniach kombinatorycznych.

  • Nauczysz się, jak wykorzystać regułę mnożenia do rozwiązywania zadań polegających na zliczaniu liczby możliwości w kolejnych jego etapach, w ktorych zbiór wyników jest ustalony.

  • Dowiesz się także, jak stosować regułę mnożenia w tych przypadkach, kiedy liczba możliwości w kolejnym etapie przeprowadzanego doświadczenia jest zależna od liczby możliwości obliczonych w etapach poprzednich.