Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rt8IUDnj0sjew
Rzeźba przedstawia dwoje młodych ludzi, mężczyznę i kobietę. Obejmują się i całują. Kobieta obejmuje mężczyznę za szyję.

Kreacja nowego typu bohatera w okresie burzy i naporu. Johann Wolfgang Goethe Faust

Źródło: Antonio Tantardini, Faust i Małgorzata, licencja: CC BY-SA 4.0.

W drugiej połowie XVIII w. w Niemczech następuje znaczne ożywienie intelektualne i artystyczne. Do głosu dochodzą młodzi twórcy, którzy ograniczenia wynikające z racjonalistycznej filozofii i estetyki klasycystycznej odczuwają jako krępujące. Poszukują oni nowych inspiracji. Odnajdują je na przykład w myśli Jeana‑Jacques’a Rousseau i wzorem tego filozofa eksponują uczucie jako wartość nie mniej ważną niż rozum.

W kulturze niemieckiej czas intelektualnego fermentu nazywany jest „okresem burzy i naporu”. Najważniejszymi twórcami tego ruchu byli poeci Johann Wolfgang Goethe oraz Friedrich Schiller.

Twoje cele
  • Przedstawisz założenia „okresu burzy i naporu”.

  • Omówisz problematykę Fausta w kontekście założeń epoki.

  • Wskażesz w Fauście znaczenia ponadczasowe i uniwersalne.

  • Rozpoznasz w Fauście nawiązania do Biblii i wyjaśnisz ich funkcję.