Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1ay7CVqkxzTk
Zdjęcie przedstawia przekrój muszli. Ma ona spiralny kształt, a jej wnętrze jest połyskujące, jakby pokryte masą perłową.

Zgodna niezgodność. Koncept w sztuce i poezji baroku

Wnętrze muszli łodzika z rodzaju Nautilus
Źródło: domena publiczna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Barocco znaczy dziwny. Określenie to łączono z perłą o nietypowym, oryginalnym kształcie – niezwykłą i bardzo wartościową. Dzieła epoki baroku również cechuje oryginalność. Artyści tworzący w tym okresie dążyli do olśnienia odbiorców. Ich utwory miały zadziwiać, zachwycać, skłaniać do refleksji. Często były oparte na koncepcie, czyli niezwykłym, wyszukanym pomyśle związanym z treścią lub formą dzieła. Zaskakujące skojarzenia miały budzić u odbiorcy przyjemność, a zarazem ukazywać rzeczywistość w nowym świetle.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym jest koncept.

  • Wskażesz i omówisz koncepty w barokowych tekstach poetyckich.

  • Rozpoznasz środki artystyczne w wierszu Jana Andrzeja Morsztyna Do panny i wyjaśnisz ich funkcje.

  • Określisz związek między barokowymi obrazami a wierszem Jana Andrzeja Morsztyna Niestatek.