Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RJ03ZN7HUE0tx
Ilustracja okładkowa (poglądowa) przedstawia Galileusza, mężczyznę w średnim wieku z krótkimi włosami, wąsami i brodą, pozującego do zdjęcia portretowego. Galileusz, wł. Galileo Galilei (ur. 15 lutego 1564 w Pizie, zm. 8 stycznia 1642 w Arcetri) – włoski uczony: astronom, astrolog, matematyk, fizyk doświadczalny, inżynier-wynalazca i filozof, prekursor nowożytnej fizyki. Na tle ilustracji umieszczono tytuł "Kim był Galileusz?".

Kim był Galileusz?

Źródło: dostępny w internecie: https://fo.wikipedia.org/wiki/Mynd:Galileo_Galilei_2.jpg, domena publiczna.

Czy to nie ciekawe?

Kopernikowi przypisuje się „wstrzymanie Słońca i ruszenie Ziemi”. Dokładniej: uczony zaproponował model (ówczesnego) Wszechświata, w środku którego było nieruchome Słońce, a pozostałe planety krążyły wokół niego. Nie zawsze pamiętamy, że przez pierwsze pół wieku model ten nie zyskiwał aprobaty … naukowców. Galileusz jako jeden z pierwszych poparł pomysły Kopernika. Odkrył on, że Jowisz jest okrążany przez cztery księżyce; zaobserwował też, że Wenus jest widoczna w podobnych fazach, co nasz Księżyc. Te odkrycia stanowiły niezbity eksperymentalny dowód, że ciała niebieskie nie muszą krążyć wokół Ziemi. A taki właśnie aksjomat obowiązywał przez całe średniowiecze.

RyBCqs656e5rb
Rys. a. Układ heliocentryczny według Mikołaja Kopernika.
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:CopernicSystem.png [dostęp 16.05.2022 r.], domena publiczna.

Jeszcze bardziej spektakularnym osiągnięciem, nie tylko Galileusza, ale i współczesnych mu naukowców, było zainicjowanie przełomowej zmiany w metodologii przyrodoznawstwa. Zmianę tę można porównać do przejścia od średniowiecza do renesansu w sferze literatury, sztuki, szeroko pojętej humanistyki. Do XVI wieku w filozofii przyrody obowiązywała zasada „nadrzędności teorii nad eksperymentem”: gdy wyniki obserwacji nie zgadzają się z utartymi poglądami i prawdami, zapisanymi w „mądrych księgach”, to należy odrzucić wyniki obserwacji. Od XVII wieku w coraz większym stopniu rozumiano konieczność prowadzenia obserwacji i eksperymentów. Uczono się precyzyjnego opisywania ich wyników za pomocą języka, jakim stawała się dla przyrodoznawstwa matematyka. W wieku XVIII powszechnie uznawano już zasadę „nadrzędności eksperymentu nad teorią”. Obowiązuje ona po dziś dzień: jeśli wyniki prawidłowo przeprowadzonej i opisanej obserwacji czy pomiaru nie zgadzają się z obowiązującą teorią, to tę ostatnią należy zmodyfikować, rozszerzyć lub nawet odrzucić.

Przykładem – jednym z wielu – takiej „nowej” postawy wobec sposobu uprawiania nauki była próba pomiaru prędkości światła, przeprowadzona przez Galileusza. Jest to pierwsza znana taka próba – wcześniej po prostu przyjmowano, że światło rozchodzi się „natychmiast”, z nieskończoną prędkością. Nie ma znaczenia, że pomiar zakończył się jedynie stwierdzeniem, że światło musi się rozchodzić szybciej niż ok. 30 km/s. Ważne jest, że Galileusz podjął działania idące w kierunku zakwestionowania i eksperymentalnego zweryfikowania obowiązującego ponad dwa tysiąclecia aksjomatu.

RnZjdWZsXv2tR
Rys. b. Tak być może wyglądał eksperyment Galileusza.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Kim był człowiek, który był współinicjatorem takiej rewolucji? Czy zyskał powszechne uznanie? Jak przebiegało jego życie? Takich pytań o Galileuszu można zadać bardzo wiele. Gdy poznasz odpowiedzi na niektóre z nich, z pewnością przyjdą Ci do głowy następne.

Twoje cele

Praca z tym e‑materiałem sprawi, że:

  • poznasz elementy życiorysu Galileusza oraz najważniejsze jego odkrycia i dokonania,

  • zrozumiesz, że genialny naukowiec może nie zyskać pełnej akceptacji w swoim otoczeniu,

  • określisz usytuowanie czasu, w którym żył Galileusz na tle wybranych wydarzeń historycznych, w tym z historii odkryć naukowych,

  • przeanalizujesz i zinterpretujesz wkład Galileusza w powstanie nowoczesnej fizyki i astronomii.