Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RkUerFYjtM3jm
Ilustracja przedstawia ludzką głowę, która składa się z kwadratów. Ukazany jest jej lewy profil. Z tylnej strony głowy odpadają kwadraty.

Jak widzimy siebie, a jak innych?

Źródło: domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.

Nie ma chyba na świecie osoby, której nie nurtowałyby zachowania innych ludzi. Każdy z nas, aby znaleźć sens postępowania innych, szuka przyczyn i uwarunkowań rodzinnych, kulturowych, społecznych. Jesteśmy osobami żyjącymi w społeczeństwie i każdego dnia porównujemy się z innymi. Porównujemy nasz wygląd, nasze zachowania, szukamy wzorców zachowań. Czasami nasze oceny siebie i innych zmieniają się pod wpływem rozmów lub też sytuacji. Poniższa lekcja pozwoli ci zrozumieć, jakie psychologiczne mechanizmy stosujemy w postrzeganiu zarówno innych osób, jak i samego siebie.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz czynniki wpływające na samoocenę.

  • Ocenisz wpływ samooceny na poziom aktywności i ambicje jednostki.

  • Scharakteryzujesz rolę dysonansu poznawczego w manipulowaniu grupami społecznymi.