Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RbymX0f5B3ix6
Zdjęcie przedstawia niebo. Jest niebieskie. Pokrywają je gęsto pierzaste, białe chmury. W oddali, na horyzoncie widać zielone korony drzew.

Spór o dobrą edukację w starożytnych Atenach –  Chmury Arystofanesa

Źródło: Brosen, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

W języku potocznym słyszymy czasem słowa „filozofia” i „filozofowanie” obciążone negatywnym wartościowaniem. Charakterystycznym przejawem takiego użycia jest zwrot: „Nie filozofuj!”. Wyraża on zwykle sprzeciw wobec skomplikowanych czy niezrozumiałych treści. Podobne emocje wywoływali, niedługo po tym, jak filozofia powstała, greccy sofiści. Ci filozofujący nauczyciele budzili negatywne emocje, ponieważ uczyli skutecznego działania – zwłaszcza skutecznego przekonywania innych – a nie szacunku dla dawnych, tradycyjnych cnót. Zostali oni w dramacie  Chmury wykpieni i ośmieszeni przez Arystofanesa (ok. 446‑385 p.n.e.), najsłynniejszego twórcę greckiej komedii antycznej.

Twoje cele
  • Omówisz wpływ filozofii i nauczania sofistów na treść utworu Chmury Arystofanesa.

  • Przedstawisz zarys fabuły Chmur.

  • Objaśnisz satyryczną wymowę komedii.

  • Sformułujesz wniosek dotyczący sporów przedstawionych przez Arystofanesa.