Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1OKTkDAxPCf0
Na zdjęciu znajduje się łodyga z kwiatami przywiędłej róży.

Motyw vanitas w poezji barokowej

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Żyjący w XV w. francuski poeta François Villon w swej Balladzie o paniach minionego czasu każdą strofę kończył wykrzyknieniem:

François Villon Wielki Testament

Ach, gdzie są niegdysiejsze śniegi!”

wst Źródło: François Villon, Wielki Testament , tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1882, s. 41–42.

Nie wynikało to jednak z jego tęsknoty za ostrą zimą. W ten sposób wyrażał smutek wynikający z uświadomienia sobie, że wszystko i wszyscy bezpowrotnie i nieuchronnie przemijają. Podobne refleksje pojawiają się również w poezji barokowej, w której jedną z podstawowych idei jest VANITAS.

Twoje cele
  • Porównasz sposoby realizowania motywów wanitatywnych w różnych wierszach barokowych.

  • Scharakteryzujesz wartości, które według twórców barokowych pozwalają zaakceptować przemijanie i śmierć.

  • Przedstawisz wartości, które według twórców barokowych nie chronią człowieka przed przemijaniem.

  • Ustalisz, jakie toposy są powiązane z motywem vanitas.

  • Zredagujesz notatkę dotyczącą różnych sposobów realizowania motywów wanitatywnych w poezji barokowej.