Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RZyPLRNsGnyXe1
Ilustracja przedstawia fragment pomnika Fryderyka Chopina w parku Łazienkowskim w Warszawie. Na zdjęciu widoczna jest rzeźba przedstawiająca siedzącą, odchyloną do tyłu postać kompozytora. Monument oświetlony jest naturalnym słonecznym światłem. W tle widoczne są zielone korony drzew. Tytuł lekcji: Wybrani kompozytorzy – Fryderyk Chopin.

Wybitny kompozytor - Fryderyk Chopin

Ważne daty

1795 – III rozbiór Polski dokonany przez Rosję, Austrię i Prusy,

1810 – rodzi się Fryderyk Chopin,

1807 – powstaje Księstwo Warszawskie,

1819 – rodzi się Stanisław Moniuszko,

1827 – umiera Ludwig van Beethoven,

1830 – wybucha Powstanie Listopadowe,

1849 – umiera Fryderyk Chopin.

1

Scenariusz dla nauczyciela:

RfK16eo7yi6FL1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania
Uczeń:
6) wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich;
7) porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów: Mikołaj Gomółka, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Witold Lutosławski, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki.

Nauczysz się

omawiać biografię Fryderyka Chopina;

wymieniać najważniejsze gatunki, które tworzył;

charakteryzować cechy jego stylu;

przedstawiać jego rolę w kształtowaniu romantyzmu w Polsce;

rozróżniać innych kompozytorów tej epoki;

definiować nowe terminy m.in.: aria, folklor, koncert solowy - wprowadzone na lekcji;

opisywać styl brillant;

rozpoznawać utwory Chopina: Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13, Życzenie, słowa S. Witwicki op. 74 nr 1, Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 Rewolucyjna.

Fryderyk Chopin - wprowadzenie

Śladami Fryderyka Chopina

RX4j5ORLTlKVJ
Film pt: Śladami Chopina. Film rozpoczyna się wykonaniem poloneza „Polonez A‑dur op 40 nr 1” Na zdjęciu widzimy park w młodej zieleni, niewielką rzeczkę, a nad nią niewielki drewniany mostek. Lektor czyta: Na zachodnim brzegu Puszczy Kampinoskiej, 55 kilometrów od Warszawy, wśród równin mazowieckich, nad rzeczką Utratą, leży wieś Żelazowa Wola. Na kolejnej ilustracji przedstawieni są rodzice Fryderyka Chopina. Mówi o tym lektor: To tutaj osiadł przybyły z Francji Mikołaj Chopin; tutaj poznał i zakochał się w uroczej Justynie z Krzyżanowskich i z nią się ożenił. Państwo Chopinowie mieli czworo dzieci, trzy córki: Ludwikę, Izabelę i Emilię oraz jednego syna FRYDERYKA CHOPINA. Tu pojawia się portret młodego kompozytora. Lektor kontynuuje: Fryderyk Chopin przyszedł na świat w majątku w Żelazowej Woli 1 marca 1810 roku. Dzieciństwo Fryderyka nie było jednak związane z Żelazową Wolą, ponieważ już jesienią 1810 roku rodzina Chopinów przeniosła się na stałe do Warszawy. Kolejny obrazek to biały dworek porośnięty bluszczem. Lektor czyta: Żelazowa Wola sławna jest dziś na cały świat, licznie odwiedzana przez pianistów i melomanów, znawców muzyki oraz zwykłych turystów – wszystkich, którzy chcą poznać miejsce urodzenia jednego z największych kompozytorów. Pokazany jest też nowoczesny budynek Muzeum w Żelazowej Woli. Lektor wyjaśnia: Obecnie w Żelazowej Woli znajduje się muzeum – Dom Urodzenia Fryderyka Chopina i Park. Od pierwszej niedzieli maja do ostatniej niedzieli września, w Żelazowej Woli trwa sezon koncertów chopinowskich. Przez chwilę słychać tylko Poloneza A‑dur. Muzyka zmienia się słyszymy „Walc e‑moll op. posth.” a akcja filmu przenosi się do Warszawy. Widzimy obraz XIX wiecznej stolicy, na głównym planie Pałac Saski. Państwo Chopinowie zajęli w stolicy duże mieszkanie w skrzydle Pałacu Saskiego. Pani Justyna z zamiłowaniem grała na fortepianie. U swego syna niezwykle szybko dostrzegła zainteresowanie muzyką. Sześcioletni Frycek zaczął pobierać lekcje gry na fortepianie u Wojciecha Żywnego. Tu przedstawiony jest wizerunek pierwszego nauczyciela Chopina. Lektor kontynuuje: W roku 1817 siedmioletni Fryderyk pod okiem nauczyciela skomponował swój pierwszy utwór: Polonez g‑moll zwany młodzieńczym. Już jako dziecko Chopin występował publicznie i stał się ulubieńcem warszawskich salonów, pisano o nim w lokalnej prasie. Cudownie utalentowane dziecko znała cała Warszawa. W kolejnej scenie pojawia się wizerunek Józefa Elsnera a lektor czyta: Swoje zdolności muzyczne Chopin rozwijał w Szkole Głównej Muzyki pod kierunkiem Józefa Elsnera. Wtedy powstały jego kolejne kompozycje: Rondo à la krakowiak op. 14, Trio g‑moll op. 8, Fantazja na tematy polskie op. 13, Koncert fortepianowy f‑moll op. 21 i e‑moll op. 11. Na tle rękopisu dzieła Chopina przeczytana jest informacja: Studia ukończył z oceną: szczególna zdolność, geniusz muzyczny. Fryderyk Chopin opuścił Warszawę w przeddzień powstania listopadowego. Na kolejnym zdjęciu znajduje się płyta umieszczona w kościele świętego Krzyża w Warszawie. Lektor podaje kolejne informacje: Współczesna Warszawa pamięta o kompozytorze. Spacerując ulicami stolicy, odnajdziemy wiele miejsc, w których 200 lat temu bywał słynny kompozytor. W Kościele Świętego Krzyża można odwiedzić jego serce. W Warszawie znajdują się też: Pomnik Fryderyka Chopina (Łazienki Królewskie), Tu pojawia się zdjęcie pomnika, Muzeum Fryderyka Chopina, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Tu pokazany jest budynek muzeum - Pałac Ostrogskich. Imieniem kompozytora nazwano między innymi: Uniwersytet Muzyczny (tu widać hol uczelni) oraz Port Lotniczy. W stolicy nie brakuje muzyki Fryderyka Chopina, którą można usłyszeć podczas licznych koncertów. Muzyka zmienia się, słyszymy Mazurka B‑dur op. siódme i przenosimy się do Szafarni. Widzimy jasnoszary klasycystyczny budynek w otoczony parkiem. Lektor czyta: Czternastoletni Fryderyk Chopin został zaproszony przez rodziców swojego szkolnego kolegi Dominika Dziewanowskiego, do ich majątku – Szafarni. W Szafarni Chopin zetknął się z polskim folklorem, który miał wpływ na jego kompozycje. Słuchał pieśni ludowych, muzyki wiejskich grajków, zapoznał się z wiejskimi obrzędami. Pod wpływem wszystkich tych doświadczeń młody Chopin zaczął komponować mazurki, inspirowane rodzimymi tańcami. Gdy w 1830 roku na zawsze opuścił kraj rodzinny, wywiózł wspomnienia polskiej historii, zabytków, a także folkloru, które w przyszłości stały się źródłem muzycznych arcydzieł. Zdjęcie fortepianu ustawionego w środku parku. Lektor kontynuuje: Dziś w Szafarni działa Ośrodek Chopinowski, który prowadzi przede wszystkim działalność koncertową, a także organizuje Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży. Muzyka zmienia się, słyszymy Nokturn Es‑dur op. 9 nr 2, wyświetlone jest zdjęcie z ostatnich lat życia Chopina, a lektor czyta: W roku 1830, w przeddzień Powstania Listopadowego, Chopin wyjechał z Polski, aby dalej kształcić się i nawiązać szersze kontakty artystyczne. Nigdy więcej nie udało mu się wrócić do kraju. Przez resztę życia mieszkał we Francji. Tam poznał wielu kompozytorów, poetów i artystów. Komponował, koncertował i udzielał lekcji gry na fortepianie. Przez całe życie walczył z postępującą chorobą. Na tle zdjęcia Cmentarza Pere Lachaise, lektor czyta: Kompozytor zmarł 17 października 1849 roku w Paryżu w wieku 39 lat. Został pochowany na cmentarzu Père Lachaise w Paryżu. Serce Chopina, zgodnie z jego wolą, przywiozła do Warszawy siostra kompozytora, Ludwika. Fryderyk Chopin pozostawił po sobie wiele wspaniałych kompozycji głównie fortepianowych, między innymi: etiudy, nokturny, walce, sonaty, preludia, ballady, scherza, mazurki, polonezy. W swej twórczości często nawiązywał do polskiej muzyki ludowej. Niejednokrotnie w jego utworach pojawiają się rytmy taneczne kujawiaka, oberka, mazura i poloneza.
R10xwjNS6r4GX
Ćwiczenie 1
Dopasuj datę do wydarzenia. Rok urodzenia Fryderyka Chopina. Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815 Pierwsza kompozycja Fryderyk Chopina. Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815 Fryderyk Chopin na stałe opuszcza Polskę. Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815 Śmierć kompozytora. Możliwe odpowiedzi: 1. 1810, 2. 1817, 3. 1830, 4. 1849, 5. 1825, 6. 1889, 7. 1815.
R13Yl8BvJcwUC
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania: 1. W jakiej miejscowości urodził się Fryderyk Chopin? 2. W jakim wieku Fryderyk Chopin zaczął uczyć się grać na fortepianie? 3. Jak nazywał się pierwszy nauczyciel gry na fortepianie Fryderyka Chopina? 4. Jaka była pierwsza kompozycja Fryderyka Chopina? 5. W jakim kraju Chopin spędził większość swojego dorosłego życia?

Słuchanie utworów z partyturą

W dwóch z prezentowanych utworów: Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13, Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 fortepian pełni dominującą funkcję, jest instrumentem solowym, natomiast w pieśni Życzenie fortepian akompaniuje solistce.

Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi nagrania i partytury Fantazji A‑dur na tematy polskie i pieśni życzenie Fryderyka Chopina i odpowiedz na pytanie: 1. Jaką rolę pełni w tych utworach fortepian?
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi nagrania i partytury Fantazji A‑dur na tematy polskie i pieśni życzenie Fryderyka Chopina i odpowiedz na pytanie: 1. Jaką rolę pełni w tych utworach fortepian?
RslE9cTdtol7S
Nagranie fragmentu Fantazji A‑dur opus trzynaste, autorstwa Fryderyka Chopina. Utwór jest przeznaczony na fortepian i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Fragment rozpoczyna się sielankową, spokojną melodią pieśni „Laura i Filon”. Pianista wykonuje temat, a orkiestra dyskretnie mu towarzyszy. W melodii pojawiają się perliste ozdobniki. Później orkiestra gra melodię, a pianista gra ozdobną partię towarzyszącą melodii. Później temat przejmuje pianista, gra melodię w wysokim rejestrze, akompaniament jest bardzo ozdobny. Później melodia pojawia się, grana przez różne instrumenty, pianista wykonuje w tym czasie pasaże i ozdobniki.
R1YGs448lMorX
Fryderyk Chopin, „Fantazja A‑dur na tematy polskie op. 13”, partytura
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: hz.imslp.info, licencja: CC BY 3.0.
RkV9we7HnHuc1
Nagranie pieśni „Życzenie”. Utwór wykonuje śpiewaczka, śpiewająca sopranem z towarzyszeniem fortepianu. Wstęp wykonywany przez fortepian ma wiele ozdobników, stwarza to wrażenie błyszczącej, skrzącej się muzyki. Partia wokalna jest łagodna, pogodna. Tekst pierwszej zwrotki pieśni to: Gdybym ja była słoneczkiem na niebie, Nie świeciłabym jak tylko dla ciebie, Ani na wody, ani na lasy, Ale po wszystkie czasy. Pod twojem okienkiem i tylko dla ciebie. Gdybym w słoneczko mogła zmienić siebie.
RtelL5Uj0QVB3
Fryderyk Chopin, „Życzenie”, partytura
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: teatrwielki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Rs0dDnCyDFXd2
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda c-moll op. 10 nr 12”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
RsOVXMvXztpTI
Fryderyk Chopin, „Etiuda c‑moll op. 10 nr 12 Rewolucyjna”, partytura,
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: hz.imslp.info, licencja: CC BY 3.0.

Określenie roli fortepianu w prezentowanych utworach.

W odróżnieniu od innych kompozytorów romantycznych, nie licząc młodzieńczych utworów na fortepian z orkiestrą oraz pieśni Chopin komponował prawie wyłącznie na fortepian. Wytworzył swój oryginalny styl fortepianowy. Komponował głównie mazurkiMazurekmazurki, walceWalcwalce, sonatySonatasonaty, polonezyPolonezpolonezy, scherzaScherzoscherza, impromptuImpromptuimpromptu. Stworzył nowy romantyczny gatunek w historii muzyki – balladęBalladaballadę fortepianową, a także znacznie rozwinął inne: nokturnNokturnnokturn, etiudęEtiudaetiudę, preludiumPreludiumpreludium.

Omówienie cech twórczości Fryderyka Chopina.

Dwa główne źródła inspiracji w twórczości Chopina to:

  • muzyka europejska stylu brillantStyl brillantstylu brillant – wirtuozowskie utwory na fortepian

  • polska muzyka ludowa, którą poznawał w czasie wiejskich wakacji na Mazowszu i Kujawach. W swych utworach – mazurkach i polonezach – nie cytował jednak motywów ludowych dosłownie, lecz przetwarzał w „folklor idealny”, wysublimowaną sztukę wysoką.

Źródłom80e83bcb2118d065_0000000000019Źródło

m80e83bcb2118d065_0000000000017
m80e83bcb2118d065_0000000000019
RPPE1xwmOKIJO
Ćwiczenie 3
Dopasuj obsadę wykonawczą do tytułów utworów Fryderyka Chopina: 1. Życzenie. Możliwe odpowiedzi: A. głos i fortepian, B. fortepian, C. fortepian i orkiestra. 2. Fantazja na tematy polskie op. trzynaste. Możliwe odpowiedzi: A. głos i fortepian, B. fortepian, C. fortepian i orkiestra 3. Etiuda rewolucyjna op. dziesiąte nr 12. Możliwe odpowiedzi: A. głos i fortepian, B. fortepian, C. fortepian i orkiestra.
RT7aVyDOjXtBm
Ćwiczenie 3
Dopasuj obsadę wykonawczą do tytułów utworów Fryderyka Chopina.

Możliwe odpowiedzi:
głos i fortepian
fortepian
fortepian i orkiestra
R1TM5cfVbGKqt
Ćwiczenie 4
Organizujesz koncert muzyki Fryderyka Chopina, wybierz na plakat utwory stworzone przez tego kompozytora. Możliwe odpowiedzi: 1. Etiuda c-moll op. 10 nr 12, 2. Bagatela a-moll (Dla Elizy), 3. Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13, 4. Czarodziejski Flet KV 620, 5. Polonez g-moll młodzieńczy, 6. Koncert fortepianowy f-moll op. 21, 7. Symfonia g-moll KV 550

Prezentacja pt. Konkurs Chopinowski

R16xS2o7TkhMK
Pokaz slajdów, z towarzyszącym mu nagraniem dotyczący Konkursu Chopinowskiego. Na pierwszym slajdzie: wnętrze sali koncertowej w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Na tle umieszczono napis: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – (nazywany często Konkursem Chopinowskim) należy do najstarszych i najbardziej prestiżowych turniejów muzycznych, a jednocześnie jest jedynym monograficznym konkursem tej rangi na świecie. Pianiści wykonują wyłącznie kompozycje Fryderyka Chopina. Konkurs organizowany co 5 lat w Warszawie, zainicjowany został w 1927 przez polskiego pianistę, profesora Jerzego Żurawlewa. 17. edycja Konkursu odbyła się dniach 1‑23 października 2015. Na drugim slajdzie plakat reklamujący wydarzenie. Na plakacie dwie dłonie ułożone tak, jakby grały na fortepianie i ich cienie w różnych kolorach. Na tle plakatu napis: Konkurs Chopinowski jest imprezą wieloetapową, trwającą z uwagi na liczbę kandydatów zwykle kilkanaście dni. (Na XVII edycję wpłynęło 455 zgłoszeń z całego świata). Konkurs jest przeznaczony dla pianistów w wieku od 16 do 30 lat. Konkursom Chopinowskim towarzyszą liczne wydarzenia – koncerty okolicznościowe, spotkania i dyskusje panelowe oraz wystawy. Grę pianistów ocenia międzynarodowe jury, którego przewodniczącymi byli tacy wybitni chopiniści, jak: Kolejne slajdy to osoby związane z Konkursem Chopinowskim: Jan Ekier, Andrzej Jasiński oraz polscy zwycięzcy konkursu: w 1949 roku wygrała Halina Czarny‑Stefańska (ex aequo), w 1955 roku Adam Harasiewicz, w 1975 roku Krystian Zimerman, w 2005 roku Rafał Blechacz. Slajdom towarzyszy muzyka Chopina i wypowiedzi dotyczące konkursu w różnych językach świata. Na ostatnim slajdzie zdjęcie Rafała Blechacza na tle otwartego fortepianu, zdjęciu towarzyszy zapowiedź występu pianisty w czasie konkursu, a potem wykonanie Poloneza As‑dur.
Źródło: online-skills.
R15qzE2h7CtaO
Ćwiczenie 5
Wskaż, zdania które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest konkursem monograficznym. Pianiści wykonują wyłącznie kompozycje Fryderyka Chopina. 2. Konkurs odbywa się co 5 lat w Warszawie. 3. Konkurs został zainicjowany w 1997 przez polskiego pianistę, profesora Jerzego Żurawlewa. 4. W 2005 roku laureatem pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina został Rafał Blechacz. 5. Osiemnasta edycja Konkursu odbędzie się w 2025.
Retga7Rn518jZ1
Ćwiczenie 6
Określ w jakich miejscowościach znajdują się: 1. Dom Urodzenia Fryderyka Chopina, 2. Muzeum Fryderyka Chopina w Pałacu Ostrogskich, 3. Pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach.
Ćwiczenie 7
Rvw7fpZY8ifKl
Spośród wymienionych wskaż te formy które komponował Fryderyk Chopin: 1. Polonez, 2. Walc, 3. Opera, 4. Symfonia, 5. Mazurek, 6. Nokturn, 7. Pieśń, 8. Etiuda 9. Kwartet smyczkowy, 10. Koncert fortepianowy.
m80e83bcb2118d065_0000000000258

Słownik pojęć

Ballada
Ballada

utwór instrumentalny o swobodnej budowie, najczęściej na fortepian.

Etiuda
Etiuda

utwór instrumentalny solo, przeznaczony do celów ćwiczeniowo- technicznych.

Etiuda koncertowa
Etiuda koncertowa

obok walorów dydaktycznych ma wartość dzieła artystycznego (np. etiudy F. Chopina, F. Liszta).

Impromptu
Impromptu

liryczny utwór na instrument solo (przeważnie fortepian) o kontrastujących tematach, formie trzyczęściowej.

Kujawiak
Kujawiak

taniec wywodzący się z ziemi kujawskiej, utrzymany w metrum trójdzielnym, tempie umiarkowanym, często łączony z oberkiem. Zaliczany do grupy tańców narodowych.

Mazur
Mazur

polski taniec ludowy, żywy skoczny, utrzymany w metrum trójdzielnym o charakterystycznym rytmie i zmiennych akcentach. Zaliczany do grupy tańców narodowych.

Mazurek
Mazurek

utwór stylizowany. Opiera się na ludowych tańcach trójmiarowych typu mazurowego: kujawiaku, mazurze, oberku.

Nokturn
Nokturn

utwór instrumentalny odznaczający się spokojnym, nastrojowym charakterem, śpiewną linią melodyczną.

Oberek
Oberek

polski taniec ludowy o tempie szybkim, utrzymany w metrum trójdzielnym. Zaliczany do grupy tańców narodowych.

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny do tekstu poetyckiego.

Polonez
Polonez

uroczysty staropolski taniec o umiarkowanym tempie, stosowany także w postaci stylizowanej.

Preludium
Preludium

wstęp do większego dzieła muzycznego lub krótki samodzielny utwór instrumentalny.

Scherzo
Scherzo

(wł. żart) utwór instrumentalny, o charakterze żartobliwym.

Sonata
Sonata

cztero- lub trzy częściowy utwór instrumentalny, którego pierwsza część to allegro sonatowe o dwóch kontrastujących tematach.

Styl brillant
Styl brillant

styl w muzyce charakteryzujący się wirtuozostwem oraz śpiewną melodyką. Błyskotliwy, efektowny.

Walc
Walc

taniec towarzyski w tempie umiarkowanym, stosowany także w postaci stylizowanej.

Źródło:

Słownik muzyki pod red. Wojciecha Marchwicy, Zielona Sowa, Kraków 2006

m80e83bcb2118d065_0000000000268

Biblioteka muzyczna

RslE9cTdtol7S
Nagranie fragmentu Fantazji A‑dur opus trzynaste, autorstwa Fryderyka Chopina. Utwór jest przeznaczony na fortepian i towarzyszącą mu orkiestrę symfoniczną. Fragment rozpoczyna się sielankową, spokojną melodią pieśni „Laura i Filon”. Pianista wykonuje temat, a orkiestra dyskretnie mu towarzyszy. W melodii pojawiają się perliste ozdobniki. Później orkiestra gra melodię, a pianista gra ozdobną partię towarzyszącą melodii. Później temat przejmuje pianista, gra melodię w wysokim rejestrze, akompaniament jest bardzo ozdobny. Później melodia pojawia się, grana przez różne instrumenty, pianista wykonuje w tym czasie pasaże i ozdobniki.
RkV9we7HnHuc1
Nagranie pieśni „Życzenie”. Utwór wykonuje śpiewaczka, śpiewająca sopranem z towarzyszeniem fortepianu. Wstęp wykonywany przez fortepian ma wiele ozdobników, stwarza to wrażenie błyszczącej, skrzącej się muzyki. Partia wokalna jest łagodna, pogodna. Tekst pierwszej zwrotki pieśni to: Gdybym ja była słoneczkiem na niebie, Nie świeciłabym jak tylko dla ciebie, Ani na wody, ani na lasy, Ale po wszystkie czasy. Pod twojem okienkiem i tylko dla ciebie. Gdybym w słoneczko mogła zmienić siebie.
Rs0dDnCyDFXd2
Utwór: Fryderyk Chopin, „Etiuda c-moll op. 10 nr 12”. W celu wysłuchania dzieła należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza.
m80e83bcb2118d065_0000000000272

Bibliografia

J. Chomiński, K. Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. II, PWM, Kraków 1989.

J. Ekiert, Chopin wiecznie poszukiwany: Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, : Muza SA, Warszawa 2010.

S. Wysocki, Wokół Konkursów Chopinowskich, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1987.