Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R18jb8OSEqFmk1

Wybrani kompozytorzy XVIII–XIX w. – Carl Maria von Weber

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

18.11.1786‑5.06.1826 – lata życia Carla Marii von Webera

1803 – rozpoczęcie studiów w Wiedniu

1804 – objęcie stanowiska kapelmistrza operowego we Wrocławiu

1813‑1816 – Weber dyrektorem opery w Pradze

1818‑1819 – powstanie utworu Trio g‑moll op. 63 na flet, wiolonczelę i fortepian

1819 – powstanie utworu Zaproszenie do tańca

18.06.1821 – premiera Wolnego Strzelca w Berlinie

1823 – premiera opery Euryanthe

12.04.1826 – premiera Oberona w Londynie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1cCd95FqySdc1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

7. Romantyzm. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:

c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.),

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert),

6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

Nauczysz się

przedstawiać życiorys kompozytora ze szczególnym uwzględnieniem jego aktywności zawodowej;

charakteryzować muzykę operową Webera wraz ze wskazywaniem najważniejszych dzieł oraz opisać treść Wolnego Strzelca;

charakteryzować muzykę instrumentalną Webera wraz ze wskazywaniem najważniejszych kompozycji;

przedstawiać, rozróżniać podstawowe cechy języka muzycznego omawianego kompozytora;

definiować pojęcia: motyw przewodniMotyw przewodnimotyw przewodni, librettoLibrettolibretto, styl brillant, rondoRondorondo.

Muzyka w romantyzmie

Rb1HB1pUvjkbC1
Leon Wyczókowski, Ujrzałem raz – scena przy fortepianie, 1884 r., Muzeum Narodowe w Warszawie, wikipedia.org, Domena publiczna

Mówiąc o muzyce romantycznej, mamy na myśli przede wszystkim tę, która powstawała w XIX w. Na tle poprzednich epok wyodrębniała ją bez wątpienia wyrazowość. W początkowych latach przyjmowała ona formę sentymentalizmu, jednak z biegiem lat emocje narastały, stając się niemal formotwórczym ogniwem.

Romantyczny słuchacz nie oczekiwał już, tak jak to miało miejsce jeszcze 150 lat wcześniej, że muzyka będzie go zaskakiwać swoim bogactwem. Dla niego najważniejsze było, aby muzyka wprawiała go w błogi nastrój, dostarczała mu silne przeżycia emocjonalne oraz – aby koncerty kształtowały duszę. Nie można się zatem dziwić, że poczęto wznosić sale koncertowe i gmachy operowe, co ułatwiało obcowanie ze sztuką muzyczną i czyniło z wyjść do filharmonii pewnego rodzaju celebrację. Z uwagi na coraz to większą złożoność dzieł i dążenie artystów do wywoływania pozytywnych reakcji u słuchacza, wykształcił się obyczaj prób, a to z kolei doprowadziło do wzrostu powagi koncertów.

W epoce romantyzmu kultura muzyczna w Niemczech silnie się rozwijała, czego skutkiem było powstawanie chórów, orkiestr. Jednym z głównych przedstawicieli nurtu niemieckiej muzyki wczesnego romantyzmu był Carl Maria von Weber – kompozytor, dyrygent, pianista. To właśnie z jego osobą i twórczością Was dzisiaj zapoznamy.

Carl Maria von Weber – życie

Carl Maria von Weber urodził się 18 listopada 1786 r. w Eutin. Był chorowitym dzieckiem, a z uwagi na wrodzoną wadę biodra, zaczął chodzić dopiero w wieku czterech lat. Później – przez resztę życia – utykał. Wywodził się z rodziny muzyków, toteż już od jego najmłodszych lat dbano o to, by uczył się muzyki. Pierwsze lekcje dawał mu brat Fridolin. Wśród jego kolejnych pedagogów znaleźli się m.in. Jan Piotr Henschkel i Michał Haydn – brat Józefa Haydna, pod którego nadzorem, w 1798 r., powstało Sześć Fugett.

Po śmierci matki przeniósł się wraz z rodziną do Monachium, gdzie kontynuował naukę kompozycji i śpiewu. Tam powstała jego pierwsza opera Die Macht der Liebe und des Weins, której nuty – w wyniku pożaru – zostały całkowicie zniszczone. W roku 1803 przeprowadził się do Wiednia, gdzie studiował kompozycję. Już po roku nauki otrzymał posadę kapelmistrza operowego we Wrocławiu, dzięki czemu mógł rozwijać swoje dyrygenckie umiejętności. Zawiązał tam relację z księciem Eugenem Friedriechem von Württenbergem, który powierzył mu stanowisko nadwornego kapelmistrza oraz przyczynił się do nadania szlacheckiego tytułu. W kolejnych latach przeniósł się do Wirtembergii, gdzie był sekretarzem księcia Ludwika Wirtemberskiego. Niestety – został wciągnięty w oszustwa finansowe. Pomimo że nie był winny, aresztowano go, a następnie wydalono z miasta.

RmCa0ilkjyz13
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Carl Maria von Webera. Niemiecki kompozytor z delikatnym i przyjaznym wyrazem twarzy. Mężczyzna ubrany jest w białą koszule, kamizelkę i czarny płaszcz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W kolejnych latach Weber przebywał między innymi w Mannheimie, Bambergu oraz w Monachium, gdzie zaprzyjaźnił się z klarnecistą Heinrichem Bärmannem. To właśnie dla niego skomponował dwa koncerty klarnetowe: f‑moll op. 73 i Es‑dur op. 7, pozytywnie przyjmowane przez publiczność. Wtedy uznanie zdobywały też jego początkowe opery i inne utwory, między innymi: Koncert fortepianowy Es‑dur op. 32, Koncert F‑dur op. 75 na fagot, Concertino e‑moll na róg oraz sonaty fortepianowe i skrzypcowe.
Caroline Bardua, Carl Maria von Weber, 1821 r., Pałac Bellevue, wikimedia.org, Domena publiczna

Carl Maria von Weber nie koncentrował się jedynie na karierze kompozytora. W latach 1813–1816 był dyrektorem opery w Pradze. Później zaś został kapelmistrzem operowym w Dreźnie. Z pasją dążył do podniesienia poziomu teatrów operowych zarówno poprzez stawianie coraz większych wymagań muzykom, jak i przez dobór trudniejszego repertuaru. W czasie swojego pobytu w Dreźnie skomponował operę Wolny Strzelec (Die Freischütz), która nie tylko przyniosła mu ogromną popularność, ale i również przyczyniła się do nazwania go twórcą narodowej opery romantycznej. Wykorzystując rozgłos, jaki przyniosła mu ta kompozycja, kontynuował tworzenie dzieł, czego skutkiem było powstanie kolejnych oper, utworów fortepianowych i kameralnych.

W czasie komponowania swojej ostatniej opery Oberon, Weber borykał się z coraz większymi problemami zdrowotnymi. W 1826 r. odbyła się jej premiera, a niedługo po niej dyrygował jeszcze dwunastoma spektaklami. Ostatni z nich skończył się dla kompozytora zasłabnięciem, dlatego zdecydował się na powrót do domu. Niestety – zmarł w przeddzień wyjazdu, 5 czerwca 1826 r., mając zaledwie 39 lat.

Opery Webera – Wolny Strzelec

R1BvDoWbszoig
Ilustracja interaktywna przedstawia Teatr Operowy w Berlinie, w którym 18 czerwca 1821 r.; miała miejsce premiera „Wolnego Strzelca”. Jest to najstarszy teatr operowy w Berlinie położony przy Unter den Linden. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Operowe dzieła Webera istotnie wpłynęły na rozwój narodowej opery romantycznej, dlatego też skupimy się na tym aspekcie jego twórczości.
Teatr Operowy w Berlinie, trepup.com, CC BY 3.0

Pierwszą operą, którą omówimy jest Wolny Strzelec. Jej premiera odbyła się 18 czerwca 1821 r. w Berlinie. LibrettoLibrettoLibretto oparte jest na ludowych legendach, a sam kompozytor – w przedmowie do partytury – pisał o tej muzyce tak: W operze tej występują dwa zasadnicze pierwiastki: życie myśliwskie i działanie demonicznych mocy, które uosabia Samiel. W trakcie komponowania musiałem więc szukać najbardziej charakterystycznych tonów i barw dźwiekowych dla tych obu pierwiastków oraz wprowadzać je nie tylko tam, gdzie je zaznacza autor libretta, lecz również tam, gdzie mogły wywołać właściwy efekt. Dla odmalowania lasu i zycia myśliwskiego łatwo mogłem znaleźć barwę dźwiękową w instrumentacji, lecz trudność polegała na tym, by znaleźć nowe melodie dla rogu i utrzymać je w najprostszej ludowej formie. (…) Długo zastanawiałem się nad wyborem środków technicznych służących do odmalowania nastroju grozy: musiały to być oczywiście ciemne i ponure barwy, a więc – najniższe rejestru skrzypiec, wioli i kontrabasów, a zwłaszcza niskie dźwięki klarnetów, żałosne fagotów, najniższe dźwięki rogu i głuche uderzenia kotłów.

To, w jaki sposób Weber komponował operę jednoznacznie wskazuje, że nie tylko treść jest iście romantyczna, ale również wykorzystane środki muzyczne. Nieregularne rytmy, charakterystyczne, dysonujące brzmienia, czy minorowy tryb odzwierciedlały piekielne moce muzyki. Natomiast tonacje durowe, uproszczone rytmy oraz łagodne brzmienia były synonimem piękna i dobroci.

Posłuchajmy teraz początku uwertury tej opery. Kompozytor twierdził, że kto potrafi się w nią wsłuchać, ten odnajdzie cały dramat w zalążku.

RxrjiZpB6BAJx
Utwór: Carl Maria von Weber, Der Freischutz - Overture. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Wolnym Strzelcu Weber wprowadził motyw przewodniMotyw przewodnimotyw przewodni, którego idea wykorzystania – w późniejszych latach – stała się wzorem dla innych kompozytorów. Technika ta polegała na przyporządkowaniu konkretnego materiału melodycznego, harmonicznego lub barwy do zjawiska, postaci lub do sytuacji. W omawianej operze mamy do czynienia z motywem przewodnim złego ducha Samiela, który w uwerturze realizowany jest przez wiolonczele na tle tremola skrzypiec i altówek. Posłuchajcie.

RxzykVW0wmiJZ
Utwór: Carl Maria von Weber, Der Freischutz - Overture. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym, spokojnym charakterem.
me0d0a013f42f47e3_0000000000078

Opery Webera – Oberon

Kolejną operą Webera, przy której warto się na chwilę zatrzymać, jest Oberon. Oparta została na poemacie Christopha Martina Wielanda. Na szczególną uwagę zasługuje mistrzowska instrumentacja, oddająca romantyczną i fantastyczną treść opery opowiadającą o przygodach rycerza Hüona z Bordeaux, który porwał córkę kalifa z Bagdagu.

RLwrEWBdBVaqZ
Ilustracja interaktywna przedstawia Lucia Elisabeth Vestris jako Fatima w „Oberonie” Carla Marii von Webera. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Szczególnym kunsztem kompozytor popisał się komponując uwerturę – utwór opiera się w całości na materiale dźwiękowym opery. Pojawiają się w nim trzy tematy, z których jednym z najbardziej znanych jest temat drugi, miłosny. W uwerturze występuje po burzliwym temacie pierwszym oraz tuż przed radosnym tematem trzecim, co dodatkowo podkreśla jego sentymentalny charakter. Początkowo gra go klarnet, aby już po chwili przejęły go skrzypce. Posłuchajcie jak brzmi.
Lucia Elisabeth Vestris jako Fatima w „Oberonie” Carla Marii von Webera, wikimedia.org, Domena publiczna
RY3YJhiZeqxem1
Utwór: Carl Maria von Weber, „Oberon ouverture”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

A teraz wysłuchajcie, jakie nacechowanie emocjonalne przybierze w kontekście poprzedzającego go tematu pierwszego.

R1AxIOtqDZvwk
Utwór: Carl Maria von Weber, Oberon Ouverture (Score) Wykonawca: Niemiecka Orkiestra Symfoniczna w Berlinie. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Uwertura do Oberona jest w dzisiejszych czasach wykonywana bardzo często w oderwaniu od pozostałych części kompozycji, co świadczy o jej wysokiej wartości. Premiera opery miała miejsce na krótko przed śmiercią kompozytora, 12 kwietnia 1826 r. Dzieło odniosło duży sukces.

me0d0a013f42f47e3_0000000000097

Twórczość instrumentalna Webera

Obok zdobyczy Carla Marii von Webera na gruncie opery narodowej duże znaczenie ma również jego twórczość instrumentalna – szczególnie ta przeznaczona na fortepian. Sam kompozytor był wybitnym pianistą, o bardzo dużych dłoniach, przez co znaczna część jego fortepianowych utworów sprawia dziś trudności pianistom.

R1aHsAhHHQDo4
Ilustracja interaktywna przedstawia Muzeum Carla Marii von Weber w Dreźnie. Zdjęcie przedstawia domek wybudowany w literę "L", ma żółty tyn, zielone okiennice i czerwone dachówki na dachu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Weber był przedstawicielem stylu brillant. W jego kompozycjach styl ten charakteryzuje się wirtuozerią, upodobaniem lekkich i jasnych brzmień, rozbiciem formy na odcinki kantylenowe i figuracyjne oraz ich naprzemiennym zestawianiem. Styl brillant wyróżnia się także wyczuleniem na kolorystykę orkiestrową, charakterystycznymi zwrotami ornamentalnymi, które zmierzają w kierunku wirtuozowskim.
Muzeum Carla Marii von Weber (Drezno), static.panoramio.com, CC BY 3.0

Za chwilę zabrzmi fragment czwartej części Sonaty fortepianowej C‑dur op. 24 Webera. Jest to muzyczne perpetuum mobile cechujące się równomiernym, szybkim rytmem i powtarzalnością materiału melodycznego.

RafISjR6euJPk1
Utwór: Carl Maria von Weber, „Sonata fortepianowa C-dur op. 24”, cz. 4, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Innymi utworami zachowanymi w stylu brillant są w szczególności: Konzertstück f‑moll na fortepian i orkiestrę, RondoRondoRondo brillante, wspomniane już koncerty klarnetowe oraz utwór programowy Zaproszenie do tańca, będący suitą składającą się z walców poprzedzonych wstępem. Zdarzają się jednak interpretacje, jakoby kompozycja była zachowana w formie ronda. Dla kompozytorów późniejszych lat Aufforderung zum Tanz, bo taki jest niemiecki tytuł, było wzorem walców koncertowych.

Zgodnie z programem, utwór opowiada o tańcu kobiety i mężczyzny. Wysłuchując fragmentu, wyobraźmy sobie zatem taneczne spotkanie tych dwojga.

R1eDa8FF94o6V1
Utwór: Carl Maria von Weber, „Aufforderung zum Tanz”, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Również warto nadmienić, że Weber to także kompozytor utworów kameralnych. Za jeden z najbardziej znanych uchodzi Trio g‑moll op. 63, składające się z czterech części i skomponowane w latach 1818–1819 dla przyjaciół: Philippa Jungha (flecisty) i Johanna Baptista Gänsbachera (wiolonczelisty), z którymi muzykował w Pradze. Prawdopodobnie kompozycja ta miała stanowić pewnego rodzaju pamiątkę ich wspólnych wieczorów. Wysłuchajcie teraz fragmentu pierwszej części – Allegro moderato.

R1ED6GWhVZGuQ1
Utwór: Carl Maria von Weber, „Trio g moll” op. 63, cz. 1, wykonanie: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.

Podsumowanie

Omówiliśmy najważniejsze aspekty twórczości Carla Marii von Weber. Nie możecie jednak zapominać, że skomponował on również wiele innych dzieł, takich jak chociażby dwie symfonie, koncerty solowe, utwory wokalno‑instrumentalne (w tym wymieniona już kantata Bitwa i zwycięstwo).

R1OkA9Q9Nvwrc
Ilustracja interaktywna przedstawia Katedrę Świętej Trójcy w Dreźnie. Kościół powstał na planie zbliżonym do owalu. Składa się z trzech naw, przy czym nawy boczne są dwukondygnacyjne; wyższą kondygnację tworzą empory. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Weber odznaczał się mistrzostwem w zakresie instrumentacji, różnorodnością odcienia brzmienia i harmonii, którą jednocześnie traktował jako środek romantycznego wyrazu. Korzystał z motywów przewodnich, a najważniejsze – zapoczątkował niemiecką operę romantyczną w każdym tego słowa znaczeniu. Przez wszystkie lata swojej twórczości był wierny stylowi brillant. Oprócz tego rozwijał się także jako pianista i dyrygent, podnosząc tym samym poziom orkiestr i teatrów operowych.
Pomnik Carla Marii von Weber w Dreźnie, wikimedia.org, Domena publiczna

Udane premiery utworów Webera sugerują, że w odczuciu publiczności nie był on zwykłym muzykiem, lecz artystą. Być może, gdyby nie problemy ze zdrowiem, lista jego utworów byłaby znacznie dłuższa. Pamiętajcie jednak, że kompozytora nie ocenia się po liczbie dzieł, lecz po ich wartości.

Berlińska opera – Die Freischütz, spacer z kompozytorem

RRi5koNBjyoIH1
Prezentacja Berlińska opera – „Die Freischütz”, spacer z kompozytorem. Witaj! Jestem Carl Maria von Weber, mam prawie 35 lat i za niespełna godzinę rozpocznie się jedna z najważniejszych premier mojego życia. Już za chwilę na deskach tego teatru będę dyrygował swoją operą – „Die Freischütz”. Przyznaję, że jestem bardzo zdenerwowany, dlatego zapraszam Cię na krótki spacer wokół tego budynku. Najbardziej uspokaja mnie opowiadanie o treści tej opery, więc jeśli zechciałbyś mnie wysłuchać... skręć ze mną w lewo. Akcja opery toczy się wcale nie tak daleko stąd, bo w Czechach i nie w aż tak odległej przeszłości, bo w drugiej połowie XVII w. Jej głównymi bohaterami są myśliwi Maks, który zabiega o względy Agaty i Kacper. Kacper, niestety, zaprzedał duszę diabłu, bo chciał przedłużyć swoje życie. Tym samym musi zdobyć dla niego duszę Maksa, w przeciwnym razie umowa zostanie zerwana… Jest opętany, więc wygląda na to, że nic go nie powstrzyma… Skręć w prawo, ja za chwilę do Ciebie dołączę. Wiesz, dzisiaj Maksem będzie tenor Heinrich Stümer, a Kacprem – Heinrich Blume. O ich występ niespecjalnie się martwię… chyba bardziej przejmuję się tym, jak moja kompozycja zostanie odebrana przez publikę… No, ale wróćmy do treści… Maks, aby zdobyć rękę Agaty, musi oddać w obecności jej ojca bezbłędny strzał. Rywalizuje z nim Kacper, który też chciałby zostać jej mężem, choć ta kocha tylko Maksa… Niestety, Maks nie strzela celnie, więc – myśląc, że Kacper chce mu pomóc – ulega jego namowom, by iść w nocy do lasu i odlać w Wilczym Jarze czarodziejskie kule. Podobno mają przynieść szczęście… Gdy zaczynają odlewać kule, pojawia się diabeł Samiel, który chce, by ostatnia kula trafiła Agatę. Jak myślisz, czy Kacper się na to zgadza? Oczywiście… Kolejnego dnia odbywa się turniej. Maks nabił strzelbę kulą kierowaną przez szatana, począł mierzyć do gołębia, oddał strzał… i… na ziemię osunęła się Agata. Co dziwne – jednocześnie upada i umiera Kacper. Oho, pora skręcić w prawo, mój drogi towarzyszu. Stało się tak dzięki pewnemu świątobliwemu pustelnikowi. Przejrzał on plany Kacpra. Kiedy Maks opowiedział o tym, skąd wziął kule, został skazany na wygnanie. Jednak widzisz, ponowna interwencja pustelnika sprawiła, że dostał rok szansy. Pora skręcić i, proszę Cię, przyspieszmy trochę, bo czas zaczyna mnie gonić… Wiesz na czym ma polegać ta szansa? Musi wykazać się umiejętnościami strzeleckimi oraz przekonać, że jest dobrym człowiekiem. Tylko wtedy dostanie rękę Agaty. Prawda, że interesująca treść? Oczywiście nie opowiadałem Ci o tym ze szczegółami, bo mam nadzieję, że zdecydujesz się pójść na przedstawienie… Kiedy komponowałem tę operę musiałem szczegółowo badać pieśni ludowe, by móc odzwierciedlić ludowość poprzez muzykę. Chciałem też przypominać słuchaczom o ciemnej mocy, dlatego zdecydowałem, że będę to robił za pomocą barwy i melodii charakterystycznej dla diabła Samiela... Doszliśmy już do rogu. Skręcisz ze mną w prawo i odprowadzisz mnie pod schody prowadzące do wejścia? Dziękuję, że zechciałeś wysłuchać mojej opowieści. Dzięki Tobie przestałem się denerwować. Starałem się też przedstawić Ci to przystępnie… Może wybrałbyś się na tę operę? Trzymaj za nas kciuki! Do zobaczenia!
Prezentacja Obiektu 3D

Zadania

R1T0idOp6bsTM
Ćwiczenie 1
Carl Maria von Weber urodził się w Eutin w… Możliwe odpowiedzi: 1. 1784 r., 2. 1786 r., 3. 1826 r.
R1YIACabSS3IS
Ćwiczenie 2
Kiedy odbyła się premiera opery Oberon Carla Marii von Webera? Możliwe odpowiedzi: 1. 4 czerwca 1826 r. – dzień przed śmiercią kompozytora, 2. 12 kwietnia 1826 r., 3. 15 czerwca 1826 r. – po śmierci kompozytora
RZsAWj6yRcuYX
Ćwiczenie 3
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. styl brillant Możliwe odpowiedzi: 1. wirtuozowskie partie zestawiane z kantylenowymi; dotyczy przede wszystkim muzyki fortepianowej; upodobanie do lekkich i jasnych brzmień, 2. kuplety; refren przedzielany kontrastowymi odcinkami; forma instrumentalna; wyrazisty, 3. charakterystyczny temat melodyczny, rytmiczny lub harmoniczny; materiał muzyczny odpowiada konkretnej postaci lub sytuacji motyw przewodni Możliwe odpowiedzi: 1. wirtuozowskie partie zestawiane z kantylenowymi; dotyczy przede wszystkim muzyki fortepianowej; upodobanie do lekkich i jasnych brzmień, 2. kuplety; refren przedzielany kontrastowymi odcinkami; forma instrumentalna; wyrazisty, 3. charakterystyczny temat melodyczny, rytmiczny lub harmoniczny; materiał muzyczny odpowiada konkretnej postaci lub sytuacji rondo Możliwe odpowiedzi: 1. wirtuozowskie partie zestawiane z kantylenowymi; dotyczy przede wszystkim muzyki fortepianowej; upodobanie do lekkich i jasnych brzmień, 2. kuplety; refren przedzielany kontrastowymi odcinkami; forma instrumentalna; wyrazisty, 3. charakterystyczny temat melodyczny, rytmiczny lub harmoniczny; materiał muzyczny odpowiada konkretnej postaci lub sytuacji
RMfRgsiqS3dOt
Ćwiczenie 4
W operze Wolny Strzelec Carl Maria von Weber wykorzystuje: Możliwe odpowiedzi: 1. motyw przewodni, 2. przede wszystkim fakturę polifoniczną, 3. libretto oparte na ludowych legendach
ReU0rAHHMwxLi
Ćwiczenie 5
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Carl Maria von Weber był dyrektorem opery wiedeńskiej., 2. Carl Maria von Weber to przedstawiciel stylu brillant., 3. Libretto to partytura dyrygenta operowego., 4. Carl Maria von Weber skomponował kantatę Bitwa i zwycięstwo, która upamiętnia zwycięstwo nad Napoleonem Bonaparte.
Red7SKHQ5Dexa
Ćwiczenie 6
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Inna wersja zadania

Omów życiorys Carl Maria von Webera ze szczególnym uwzględnieniem jego aktywności zawodowej.

R11lncUcsNpXB
Ćwiczenie 7
Kompozycje Webera – biorąc pod uwagę lata, w których powstawały – odznaczają się: Możliwe odpowiedzi: 1. różnorodnością harmoniczną, 2. mistrzostwem w zakresie instrumentacji, 3. jednolitym materiałem tematycznym
Polecenie 1

Zapoznajcie się z librettem do opery Oberon, a następnie odsłuchajcie wraz z nauczycielem całą uwerturę. Jakimi środkami technicznymi posługuje się kompozytor, aby oddać różne nastroje?

R1H4pd9sxN4C5
Utwór: Carl Maria von Weber, Oberon - Overture Wykonawca: New Zealand Symphony Orchestra. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
R16rSu2KwDymr
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wymień środki techniczne, którymi posługuje się kompozytor, aby w utworze oddać różne nastroje?

Słownik pojęć

Libretto
Libretto

Tekst słowny opery.

Motyw przewodni
Motyw przewodni

Charakterystyczny zwrot lub temat melodyczny, rytmiczny, harmoniczny, przyporządkowany konkretnej osobie, zjawisku lub sytuacji.

Rondo
Rondo

Forma instrumentalna polegająca na kilkakrotnym powtarzaniu wyrazistego materiału melodycznego, tzw. refrenu lub ritornelu. Powtórzenia te przedzielane są odcinkami zwanymi epizodami lub kupletami, o kontrastowym wyrazie.

Styl brillant
Styl brillant

Styl występujący w pierwszej połowie XIX w., przede wszystkim w muzyce fortepianowej. Odznaczał się rozbudowanymi, wirtuozowskimi partiami, które zestawiane były z epizodami kantylenowymi. Przedstawicielami tego stylu byli: J.N. Hummel, J.L. Dusik, C.M. von Weber, J. Field oraz F. Chopin we wczesnym okresie swojej twórczości.

Źródło:
Gwizdalanka D., Historia muzyki 2, Kraków 2006
encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RY3YJhiZeqxem1
RafISjR6euJPk1
R1eDa8FF94o6V1
R1ED6GWhVZGuQ1
RxrjiZpB6BAJx
RxzykVW0wmiJZ
R1AxIOtqDZvwk
R1H4pd9sxN4C5
Przewiń
Głośność

    Galeria zdjęć

    Bibliografia

    • Gwizdalanka D., Historia muzyki 2, Kraków 2006

    • Muchenberg Bohdan, Pogadanki o Muzyce 2, Kraków 1991

    • encyklopedia.pwn.pl