Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1OV0Ubmt5EN21

Wybrani kompozytorzy XVIII/XIX wieku – Karol Lipiński wirtuoz wiolinistyki

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1790 – data narodzin Karola Lipińskiego, Radzyń Podlaski

1799 – przeprowadzka z rodziną do Lwowa

1809 – objęcie stanowiska koncertmistrza orkiestry teatru operowego we Lwowie (za dyrekcji Jana Nepomucena Kamińskiego)

1810–1814 – skomponowanie opery Szlachta czynszowa czyli Kłótnia o wiatr

1811 – objęcie stanowiska kapelmistrza orkiestry teatru operowego we Lwowie

1814 – wyjazd do Wiednia, poznanie niemieckiego skrzypka i kompozytora Ludwika Spohra – podjęcie decyzji dotyczącej poświęcenia się karierze skrzypka‑wirtuoza

1817–1818 – pierwsze tournée artystyczne: m. in. Ukraina, Litwa, Rosja, Węgry, Chorwacja, Włochy (Wenecja, Mediolan, Padwa, Werona, Piacenza – wraz z Niccolò Paganinim)

1822 – skomponowanie pierwszego koncertu skrzypcowego – Koncert na skrzypce i orkiestrę fis‑moll op. 14

1826 – skomponowanie drugiego koncertu skrzypcowego – Koncert na skrzypce i orkiestrę D‑dur Wojskowy op. 21

1827–1828 – koncerty w Warszawie oraz nominacja na pierwszego skrzypka Dworu Królestwa Polskiego

1829 – koncert w ramach uroczystości koronacji cara Mikołaja I (wraz z Niccolò Paganinim)

1830 – zawieszenie koncertów na trzy lata i dalsze doskonalenie warsztatu wykonawczego

od 1833 – ponowne tournée artystyczne po Europie (m. in. Lipsk, Frankfurt nad Menem, Paryż – koncert zorganizowany przy pomocy Fryderyka Chopina, Londyn, Manchester, Wrocław, Wiedeń – otrzymanie tytułu honorowego obywatela tego miasta)

1831 – nominacja na pierwszego skrzypka Dworu Carskiego

1839 – zamieszkanie na stałe w Dreźnie – objęcie funkcji koncertmistrza orkiestry króla saskiego Fryderyka Augusta (na 20 lat); liczne koncerty symfoniczne i kameralne (m. in. z Ferencem Lisztem); praca pedagogiczna (wśród jego uczniów byli Henryk Wieniawski, József Joachim)

1844 – skomponowanie ostatniego, czwartego koncertu skrzypcowego – Koncert na skrzypce i orkiestrę A‑dur op. 32

1846 – ograniczenie działalności koncertowej w związku z chorobą reumatyczną

1854 – Rycerski Order księcia Alberta za wybitne zasługi dla dworu królewskiego

1861 – przejście na emeryturę, przeniesienie się do własnego majątku Urłów koło Lwowa i zorganizowanie szkoły muzycznej dla dzieci chłopskich

1861 – data śmierci Karola Lipińskiego, Urłów koło Lwowa

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RjxSMUerJZz3H1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu - wirtuozeria – wirtuoz Karol Lipiński.

Nauczysz się

przedstawiać sylwetkę artystyczną Karola Lipińskiego;

określać twórczość polskiego wirtuoza wiolinistyki – Karola Lipińskiego;

wyszczególniać w utworach K. Lipińskiego odniesienia do polskiej i ukraińskiej muzyki ludowej.

Karol Lipiński

R10BIGs79hICe1
Karol Lipiński, culture.pl, CC BY 2.0

Karol Lipiński uznawany jest za jednego z najwybitniejszych polskich wirtuozów skrzypiec przełomu XVIII i XIX wieku. Niejednokrotnie porównywano jego zdolności wykonawcze do wielkiego talentu Niccolò Paganiniego, którego polski skrzypek znał osobiście i kilkakrotnie z nim koncertował. Włoski mistrz wiolinistyki w następujący sposób wypowiadał się o Karolu Lipińskim, zapytany o to, kto, jego zdaniem, jest pierwszym skrzypkiem Europy: Kto jest pierwszym, nie wiem – ale drugim jest z pewnością Lipiński.

R3I0U3oSGqEVO1
Niccolò Paganini – wielki wirtuoz skrzypiec, allmusic.com, CC BY 2.0

Karol Lipiński urodził się w 1790 roku w Radzyniu Podlaskim. Pierwszych lekcji gry na skrzypcach udzielał artyście jego ojciec, który był nadwornym muzykiem w majątku Potockich. Rodzina Lipińskich w 1799 r. przeprowadziła się do Lwowa, gdzie Karol Lipiński osiągał swoją muzyczną dojrzałość jako wykonawca m. in. będąc koncertmistrzem w orkiestrze pałacowej hr. Adama Starzeńskiego, prowadzonej przez ojca. Był związany także z orkiestrą teatru operowego – początkowo jako koncertmistrz (1809), a następnie jako kapelmistrzKapelmistrzkapelmistrz (1811).

R1PJYU6h1K8sa1
Jan Nepomucen Kamiński – dyrektor teatru operowego we Lwowie, wikipedia.org, domena publiczna

Przełomowym wydarzeniem w życiu polskiego artysty okazał się wyjazd do Wiednia w 1814 r., gdzie spotkał niemieckiego skrzypka i kompozytora Ludwika Spohra. To spotkanie zainspirowało Karola Lipińskiego do rezygnacji z dotychczasowej pracy w lwowskim teatrze operowym i poświęcenie się karierze skrzypka‑wirtuoza. Trzy lata później, od 1817 r. po ważnym koncercie solowym we Lwowie, rozpoczęło się tournée artystyczne Karola Lipińskiego, który koncertował z powodzeniem m. in. w następujących miejscach: Ukraina, Litwa, Rosja, Węgry, Chorwacja, Włochy (Wenecja, Mediolan, Padwa, Werona, Piacenza – wraz z Niccolò Paganinim). W tym okresie występował także w Warszawie, gdzie otrzymał nominację na pierwszego skrzypka Dworu Królestwa Polskiego, a następnie Dworu Carskiego (1831). Warto wspomnieć, że w swoim życiu spotkał wiele znanych postaci historycznych – w 1831 r. wraz z Niccolò Paganinim występował podczas uroczystości koronacji cara Mikołaja I w Warszawie.

Rs13RakYDDi2L1
Car Mikołaj I, wikipedia.org, domena publiczna

W 1830 r. Karol Lipiński zawiesił na trzy lata działalność koncertową i poświęcił się doskonaleniu warsztatu wykonawczego. Następnie zdecydował się na kolejne tournée artystyczne po Europie (m. in. Lipsk, Frankfurt nad Menem, Paryż, Londyn, Manchester, Wrocław, Wiedeń). Warto wspomnieć, że koncert w Paryżu pomógł artyście zorganizować Fryderyk Chopin. Z kolei w Wiedniu za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wiolinistyki Karol Lipiński otrzymał tytuł honorowego obywatela tego miasta.

R1LGhna8l95uL1
Utwór muzyczny: Karol Lipiński, „Kaprysy op. 29”, nr 1. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Kolejnym przełomowym wydarzeniem w życiu Karola Lipińskiego było zamieszkanie na stałe w Dreźnie w 1839 r., gdzie poświęcił się wielorakiej działalności artystycznej. Przez dwadzieścia lat pełnił funkcję koncertmistrza orkiestry króla saskiego Fryderyka Augusta. Występował podczas koncertów solowych, kameralnych (m. in. z Ferencem Lisztem) czy zajmował się działalnością pedagogiczną. Wśród jego uczniów znaleźli się József Joachim (1845) oraz Henryk Wieniawski (1848).

W związku z postępującą chorobą reumatyczną od 1846 r. polski artysta musiał ograniczyć swoją działalność koncertową. W 1861 r. przeszedł na emeryturę i zamieszkał we własnym majątku Urłów koło Lwowa, gdzie zorganizował szkołę muzyczną dla uzdolnionych dzieci chłopskich. Zgodnie ze szlachetnym życzeniem Karola Lipińskiego, po jego śmierci w 1861 r., syn kompozytora Gustaw ustanowił stypendium imienia Karola i Reginy Lipińskich dla utalentowanych młodych polskich skrzypków.

Rq3qNLvWeqqom1
Utwór muzyczny: Lipiński, Rondo alla Polacca op. 17. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Karol Lipiński zapisał się w historii muzyki polskiej jako najwybitniejszy, obok swojego ucznia Henryka Wieniawskiego, polski wirtuoz skrzypiec przełomu XVIII i XIX w. Artystę uznaje się za twórcę polskiej szkoły wiolinistycznej. Jak wspominała muzykolog prof. Maria Zduniak:
Lipiński wykształcił własny styl wykonawczy. Głęboka kultura muzyczna i perfekcja techniczna, nieskazitelnie czysta intonacja, doskonała interpretacja, a nade wszystko wspaniały, głęboki ton – to elementy składowe indywidualnego stylu gry polskiego skrzypka.

RXBT0TLdsqOWL1
Utwór muzyczny: Karol Lipiński, „Kaprysy op. 29”, nr 2. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RpoqJisnRAwbG1
Utwór muzyczny: Lipiński, Adagio II Koncert skrzypcowy D-dur op. 21 nr 2. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.

Ważną rolę w dorobku kompozytora pełnią cztery koncerty skrzypcowe: fis‑moll op. 14 (1822 r.), D‑dur Wojskowy (ok. 1826), e‑moll op. 24 (1830–1833), A‑dur op. 32 (1844). Pierwsze dwa koncerty mają budowę trzyczęściową, a dwa następne jednoczęściową. Największą popularnością cieszył się II Koncert skrzypcowy D‑dur, nazywany Wojskowym ze względu na uroczysty, fanfarowy charakter. Kompozycje stawiają przed solistą wysokie wymagania techniczne, m. in. wykorzystanie techniki dwudźwięków, gry 3- i 4‑głosowej; wykonywanie figur szesnastkowych staccato; zastosowanie repetycji dźwięków granych kolejno różnymi palcami ma 2 sąsiednich strunach; wykorzystanie arpeggio czy flażoletówFlażoletflażoletów. Koncerty cechuje także duża inwencja melodyczna (często z podkreśleniem lirycznego, kantylenowego charakteru, zwłaszcza w częściach wolnych), taneczność i prosta harmonika.

W wielu utworach Karola Lipińskiego występują odniesienia do polskiej muzyki ludowej, przede wszystkim w polonezach. Nie brakuje również inspiracji ukraińskimi melodiami ludowymi – w 1833 r. we Lwowie drukiem został wydany zbiór Pieśni polskie i ruskie ludu galicyjskiego z muzyką instrumentowaną przez Karola Lipińskiego, zebrany przez Wacława z Oleska.

R1504GzrVp130
Utwór muzyczny: Karol Lipiński „Trzy polonezy” op. 9 nr 3 na skrzypce i kwartet smyczkowy. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Wybrani kompozytorzy XVIII/XIX wieku

RvHoudJBsC8RA1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwika Spohra. Mężczyzna siedzi przy stoliku, ma piórko w dłoni i kartkę, na której zapisuje nuty. Mężczyzna ma poważną minę, dłuższe, ciemne włowy, lekko kręcone. Ubrany jest w białą koszulę, marynarkę w paski żółto-granatową i ciemną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Karol Lipiński poznał niemieckiego skrzypka i kompozytora Ludwika Spohra w 1814 r. w Wiedniu. Artysta miał duży wpływ na Karola Lipińskiego – zainspirował Polaka do poświęcenia się karierze skrzypka-wirtuoza.
Ludwik Spohr, wikipedia.org, domena publiczna
R19YV0yCHd3zG1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Cara Mikołaja I. Mężczyzna w stroju cesarskim w barwach czarnych i złotymi akcentami. Twarz ma poważną z wysokim czołem, ma z tyłu krótko ścięte włosy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W 1829 r. Karol Lipiński występował wraz z Niccolò Paganinim podczas uroczystości koronacji cara Mikołaja I w Warszawie. W 1831 r. Karol Lipiński otrzymał nominację na pierwszego skrzypka Dworu Carskiego.
Car Mikołaj I, wikipedia.org, domena publiczna
RAkR3YZMQrFYB1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Niccolò Paganini, trzymającego skrzypce pod brodą i smyczek. Mężczyzna ma długie, gęste, ciemne włosy. Twarz ma przyjazną, spokojną, lekko zarośniętą w okolicy baków i pod brodą. Ubrany jest w białą koszulę i czarną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Karol Lipiński wielokrotnie koncertował z mistrzem wiolinistyki, Niccolò Paganinim, m.in. w kwietniu 1818 r. we Włoszech (Piacenza) czy w Warszawie podczas koronacji cara Mikołaja I w 1829 r.
Niccolò Paganini, wikipedia.org, domena publiczna
RQoCgjDRrPIFf1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Fryderyka Chopina. Młody mężczyzna w dłuższych, lekko falowanych włosach. Ma delikatną twarz ze spokojnym wyrazem twarzy. Ubrany był w białą koszulę, czarną zawiniętą apaszkę i czarną marynarkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W latach 30. po chwilowym zawieszeniu działalności koncertowej Karol Lipiński wznowił tournée artystyczne po całej Europie, występując m.in. w Lipsku, Frankfurcie nad Menem, Londynie, Manchesterze, Wiedniu czy Paryżu. Koncert w ostatnim z wymienionych miejsc pomógł artyście zorganizować wybitny polski kompozytor – Fryderyk Chopin.
Fryderyk Chopin, wikipedia.org, domena publiczna
ROvQEBuNBsGAj1
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Henryka Wieniawskiego. Mężczyzna stoi ma w ręce skrzypce. Twarz ma ujętą z prawego profilu. Ma dłuższe, ciemne, gęste włosy. Twarz ma spokojną z wąsem i brodą. Ubrany w białą koszulę, białą muszkę i ciemny garnitur. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Przełomem w życiu Karola Lipińskiego było osiedlenie się w Dreźnie w 1839 r., gdzie pełnił funkcję koncertmistrza orkiestry króla Fryderyka Augusta, ale zajmował się także nauczaniem. Wśród jego uczniów był również przyszły wybitny polski kompozytor, wówczas trzynastoletni, Henryk Wieniawski (1848).
Henryk Wieniawski, wikipedia.org, domena publiczna

Zadania

R1Aw0dXV6X0n7
Ćwiczenie 1
R1Bof1A1qxBiO
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj imiona i nazwiska (tytuły królewskie) znanych postaci historycznych do ich wizerunków.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie flażolet.

RNPSQOuejuTu0
Ćwiczenie 3
RIYVmVmMQgMwk
Ćwiczenie 4
R142yN1vv7rlg
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj tytuły utworów Karola Lipińskiego do właściwych obsad wykonawczych. Kaprysy op. 29. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. skrzypce, 3. 4 głosy, 4. skrzypce, orkiestra. Fantazja na motywach z opery Krakowiacy i Górale Stefaniego. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. skrzypce, 3. 4 głosy, 4. skrzypce, orkiestra Wariacje G-dur op. 4 Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. skrzypce, 3. 4 głosy, 4. skrzypce, orkiestra. Rodacy we Wszechnicy Wrocławskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. skrzypce, 3. 4 głosy, 4. skrzypce, orkiestra.
RRCUa9r5t9irK
Ćwiczenie 6
R7Dk58Z6DRNkC
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Wyobraź sobie, że masz możliwość podróży w czasie – przenosisz się do czasów przełomu XVIII i XIX w., gdzie masz możliwość spotkania z wybranym polskim kompozytorem, który jednocześnie jest wykonawcą‑wirtuozem. Wskaż nazwisko artysty, z którym chciałbyś się spotkać. Jakie pytania mógłbyś mu zadać? (Wskaż od 3 do 5 pytań dotyczących jego sylwetki artystycznej i twórczości).

R1dGBs2Y76NCT

Słownik pojęć

Flażolet
Flażolet

sposób wydobycia dźwięku, jedna składowa harmoniczna ma dominującą rolę nad innymi, przede wszystkim nad tonem podstawowym.

Impromptu
Impromptu

(franc. Impromptu – improwizowany) utwór muzyczny o charakterze improwizacyjnym, często utrzymany w subtelnym nastroju.

Kapelmistrz
Kapelmistrz

muzyk kierujący orkiestrą, chórem, zespołem, kapelą na dworze królewskim.

Kaprys
Kaprys

krótki solowy utwór instrumentalny o charakterze improwizacyjnym, często o znamionach wirtuozowskich.

Źródło: sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna