Zabawa dydaktyczna „W baśni byłoby to….”
Zabawa dydaktyczna „ W baśni byłoby to…..”
Metoda pracy aktywizująca, którą chciałabym Państwu przedstawić, należy bardziej do grupy zabaw dydaktycznych niż gier, ponieważ brakuje w niej aspektu emocjonalnego - rywalizacji, chęci wygranej. Natomiast może być stosowana podczas lekcji o baśniach, do utrwalenia wiedzy o baśniach lub do wprowadzenia w świat baśni poprzez kontrastowe zestawienie w nich prezentowanych cech – tego, że coś jest fantastyczne czy realistyczne, prawdopodobne czy nieprawdopodobne.
Zabawa polega na wymyślaniu przez uczniów – magicznych cech dla rzeczy zwykłych, powszechnie stosowanych przedmiotów codziennego użytku, pokazanych przez nauczyciela.
Przebieg pracy:
Zabawę można rozpocząć od odsłuchania i wspólnego odśpiewania piosenki
z repertuaru „Fasolek”- „Moja fantazja” https://www.youtube.com/watch?v=fJKRESz8ZhE
W ten sposób dzieci dowiadują się, iż fantazja pozwala nam na przypisanie magicznych cech przedmiotom, którym tylko chcemy nadać takie właśnie cechy.
W baśniach zwykłe przedmioty, których używamy na codzień w domu - nabierają magicznych właściwości i wyjątkowych mocy - stoliczek sam się nakrywa, lustro mówi kto jest najpiękniejszy.
Uczniowie wyciągają z „magicznego” woreczka przygotowane przedmioty
i próbują im przypisać „wyjątkową” cechę. W woreczku znajdują się np.: klucz, kredka, chusteczka do nosa, szczoteczka, itp.
www.pixabay.com
Po wyciągnięciu danego przedmiotu, nauczyciel zadaje pytania:
Co to za przedmiot i do czego służy?
Jaką funkcję mógłby pełnić ów przedmiot w baśni?
Tu rozpoczyna się burza mózgów, uczniowie podają jak najwięcej sposobów na magiczne wykorzystanie przedmiotów, np.:
grzebień- służy do czesania włosów;
w baśni – zmienia kolor włosów, wydłuża lub skraca ich długość, wyczarowuje wymarzoną fryzurę itd.
Dobrej zabawy i nauki.