Wydrukuj Zapisz jako PDF Dodaj do ulubionych Udostępnij materiał

Zabawa dydaktyczna „ W baśni byłoby to…..”

Metoda pracy aktywizująca, którą chciałabym Państwu przedstawić, należy bardziej do grupy zabaw dydaktycznych niż gier, ponieważ brakuje w niej aspektu emocjonalnego - rywalizacji, chęci wygranej. Natomiast może być stosowana podczas lekcji o baśniach, do utrwalenia wiedzy o baśniach lub do wprowadzenia w świat baśni poprzez kontrastowe zestawienie w nich prezentowanych cech – tego, że coś jest fantastyczne czy realistyczne, prawdopodobne czy nieprawdopodobne.

Zabawa polega na wymyślaniu przez uczniów – magicznych cech dla rzeczy zwykłych, powszechnie stosowanych przedmiotów codziennego użytku, pokazanych przez nauczyciela.

Przebieg pracy:

W ten sposób dzieci dowiadują się, iż fantazja pozwala nam na przypisanie magicznych cech przedmiotom, którym tylko chcemy nadać takie właśnie cechy.

W baśniach zwykłe przedmioty, których używamy na codzień w domu - nabierają magicznych właściwości i wyjątkowych mocy - stoliczek sam się nakrywa, lustro mówi kto jest najpiękniejszy.

  • Uczniowie wyciągają z „magicznego” woreczka przygotowane przedmioty
    i próbują im przypisać „wyjątkową” cechę. W woreczku znajdują się np.: klucz, kredka, chusteczka do nosa, szczoteczka, itp.

R1WiRTlJdvn8K

www.pixabay.com

  • Po wyciągnięciu danego przedmiotu, nauczyciel zadaje pytania:

Co to za przedmiot i do czego służy?

Jaką funkcję mógłby pełnić ów przedmiot w baśni?

Tu rozpoczyna się burza mózgów, uczniowie podają jak najwięcej sposobów na magiczne wykorzystanie przedmiotów, np.:

grzebień- służy do czesania włosów;

w baśni – zmienia kolor włosów, wydłuża lub skraca ich długość, wyczarowuje wymarzoną fryzurę itd.

Dobrej zabawy i nauki.