Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KrDfNMTIMI41

Zagadki operowe

Ważne daty

1597Dafne Jacopo Peri (zaginęła)

1600Euridice Jacopo Peri

1607Orfeusz Claudio Monteverdi

1637 – Wenecja, otwarcie pierwszego publicznego teatru operowego

1674Alceste Jean Baptiste Lully

1689Dydona i Eneasz Henry Purcell

1711Rinaldo Georg Friedrich Haendel

1733La serva padrona Giovanni Battista Pergolesi

1737Castor i Pollux Jean Philippe Rameau

1762Orfeusz i Eurydyka Christoph Willibald Gluck

1778Nędza uszczęśliwiona Maciej Kamieński

1791Czarodziejski flet Wolfgang Amadeusz Mozart

1794Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jan Stefani

1805Fidelio (pierwsza wersja) Ludwig van Beethoven

1816Cyrulik sewilski – Gioacchino Rossini

1821Wolny strzelec Carl Maria von Weber

1831Norma Vincenzo Bellini

1832Napój miłosny Gaetano Donizetti

1836Hugonoci Giacomo Meyerbeer

1842Rusłan i Ludmiła Michał Glinka

1845Tannhäuser Ryszard Wagner

1848 – wileńska Halka Stanisław Moniuszko

1853Traviata Giuseppe Verdi

1858 – warszawska Halka Stanisław Moniuszko

Orfeusz w piekle Jacques Offenbach, operetka

1865Tristan i Izolda Ryszard Wagner

Straszny dwór Stanisław Moniuszko

1866Sprzedana narzeczona Bedřich Smetana

1871Aida Giuseppe Verdi

1874Borys Godunow Modest Musorgski

Zemsta nietoperza Johann Strauss, operetka

1875Carmen George Bizet

1876 – tetralogia Der Ring des Nibelungen (Pierścień Nibelunga) Ryszard Wagner

1879Eugeniusz Oniegin Piotr Czajkowski

1887Otello Giuseppe Verdi

1890Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagni

1892Pajace Ruggiero Leoncavallo

1900Tosca Giacomo Puccini

1902Peleas i Melizanda Claude Debussy

1904Madama Butterfly Giacomo Puccini

1905Salome Ryszard Strauss

1918Zamek Sinobrodego Bela Bartok

1924Erwartung Arnold Schoenberg

1925Wozzeck Alban Berg

1926Król Roger Karol Szymanowski

1928Nos Dymitr Szostakowicz

1935Porgy and Bess George Gershwin

1937Lulu Alban Berg

1951Żywot rozpustnika Igor Strawiński

1954Ognisty anioł Sergiusz Prokofiew

1969Diabły z Loudun Krzysztof Penderecki

1983Święty Franciszek z Asyżu Olivier Messiaen

1986Czarna maska Krzysztof Penderecki

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

RumEdTg6FmOoD1
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

5. Barok. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:

b) narodziny opery;

2) omawia cechy wybranych form muzycznych (opera).

7. Romantyzm. Uczeń:

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

a) wielkie (opera).

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

przedstawiać historię rozwoju opery;

charakteryzować rodzaje oper;

używać terminologii związanej z tym gatunkiem;

przedstawiać najwybitniejszych twórców;

przedstawiać najważniejsze opery;

opisywać najważniejsze budynki operowe;

definiować pojęcia: uwerturaUwerturauwertura, weryzmWeryzmweryzm, bel cantoBel cantobel cantoopera seriaOpera seriaopera seria.

Opera

Historia rozwoju opery, jej powstanie i przemiany, to tematy przewijające się wielokrotnie w ramach lekcji historii muzyki. Zapoznaliście się zatem z dorobkiem twórczym najwybitniejszych kompozytorów związanych z tym gatunkiem oraz poznaliście najbardziej znaczące i popularne dzieła operowe. Zanim jednak sprawdzicie swoją wiedzę z tego zakresu, zapoznajcie się z najsłynniejszymi i najbardziej znaczącymi teatrami operowymi na świecie.

Słowo opera ma dwa podstawowe znaczenia. Przede wszystkim określa wokalno‑instrumentalną formę muzyczną, charakteryzującą się scenicznym wykonaniem. I to właśnie sposób prezentowania tych dzieł jest przyczynkiem do pojawienia się budowli, zwanych również operami. Bardzo często gmachy te, same w sobie są już dziełem sztuki, stanowiąc jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych danego miasta. Oto zaledwie kilka wybranych obiektów, wśród najważniejszych teatrów operowych:

R1DzIUOjrdSlb
Ilustracja interaktywna przedstawia zewnętrzny wygląd Teatru alla Scala. Duży biały budynek z łukami w dolnej kondygnacji oraz licznymi oknami na kolejnych piętrach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: 1. Mediolańska La Scala jest najbardziej znaczącą włoską sceną operową. Jej nazwa wywodzi się od nazwiska księżnej Beatrycze Reginy della Scala. Była to żona fundatora kościoła Santa Maria alla Scala z XIV wieku. Kościół ten został zburzony w XVIII wieku, a na jego miejscu postawiono teatr operowy. Wiele znaczących dzieł miało tutaj swoje prawykonania np. Norma Belliniego, Madame Butterfly i Turandot Pucciniego, Nabucco, Otello i Falstaff Verdiego.
La Scala, Mediolan, wikimedia.org, domena publiczna
RXWTvDQwTtBeX
Ilustracja interaktywna przedstawia zewnętrzny budynek Opery w Wiedniu. Jasny budynek z krużgankami i licznymi rzeźbieniami. Stoi na placu otoczonym wielopiętrowymi zabudowaniami. Na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: 1. Budynek zainaugurował swą działalność w 1869 roku. Po zniszczeniach wojennych, został odbudowany i unowocześniony. Co ciekawe, członkowie orkiestry Wiener Staatsoper są jednocześnie symfonikami słynnej Orkiestry Filharmonii Wiedeńskiej.
Opera w Wiedniu (Wiener Staatsoper), airoplane.net, CC BY 3.0
R1UoN2kInz0sx
lustracja interaktywna przedstawia zewnętrzny wygląd budynku Royal Opera House. budynek w ażurowej konstrukcji z dużą ilością szyb. Widok budynku zaprezentowany jest nocą więc jest on bardzo rozświetlony. Górna część gmachu to duży łuk ze szkła i metalu. Budynek umieszczony jest między innymi obiektami . Dodatkowo na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: 1. Jest to najważniejsza opera w Londynie. Usytuowana jest w centrum miasta, w dzielnicy Covent Garden. Gmach jest siedzibą Opery Królewskiej (The Royal Opera House) i Królewskiego Baletu (The Royal Ballet).
Royal Opera House, Covent Garden, Londyn, cloundfront.net, CC BY 3.0
ReCDQXn6DFQ2D
Ilustracja interaktywna przedstawia zewnętrzny wygląd budynku opery Garnier. Opera Garnier w Paryżu jest jednym z największych teatrów muzycznych w Europie. Swoją nazwę zawdzięcza architektowi Garnier, któremu Napoleon III zlecił budowę opery uwidoczniającej bogactwo cesarstwa. Budynek utrzymany w stylu barokowym, charakteryzuje go niezwykłe bogactwo ozdób i ornamentów. Główna fasada budynku jest podzielona przez osiem par kolumn oraz dwa łuki łączące pary kolumn znajdujące się najbliżej krawędzi. Cały obiekt zdobią złote figury mitologicznych bohaterów umieszczone na jego szczycie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: 1. Ten piękny budynek, zbudowany według projektu Garniera, powstał w 1874 roku. Ma niezwykle bogato zdobione wnętrze, ze słynnymi, rozległymi schodami i korytarzami. Był siedzibą Francuskiej Opery Narodowej do 1989 roku. Choć nadal działa, to wystawiane są tu jedynie inscenizacje baletowe. Opera została przeniesiona do nowoczesnego budynku, zwanego Opéra Bastille. W związku z tymi zmianami, gmach Opery Garnier nazywa się obecnie Palais Garnier (Pałac Garnier)., 2. W Operze Garnier umiejscowiona została akcja Upiora w operze. Autorem powieści, na podstawie której powstały filmy i musicale jest Gaston Leroux.
Opera Garnier (Palais Garnier) w Paryżu, online‑skills, CC BY 3.0
R1KoOEC9vigRG
Ilustracja interaktywna przedstawia zewnętrzny wygląd budynku Metropolitan Opera w Nowym Jorku przed którym znajduje się fontanna. Na ilustracji widać pięć przeszklonych łuków przez które widoczne jest jasno oświetlone wnętrze budynku Dodatkowo na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: 1. Metropolitan Opera znajduje się w słynnym kompleksie instytucji kulturalnych w Nowym Jorku - Lincoln Center. Jest to najważniejsza i najsłynniejsza równocześnie amerykańska scena operowa.
Metropolitan Opera w Nowym Jorku, brodwaycollection.com, domena publiczna
RYhaFdpc19BuG
Ilustracja interaktywna przedstawia Sydney Opera House. Budynek w stylu nowoczesnego ekspresjonizmu, położony na przylądku Bennelong Point w Sydney. Opera w Sydney mieści kilka sal przystosowanych do różnego rodzaju widowisk. Ogromna konstrukcja wykonana jest głównie ze stali, szkła i betonu. Widać dach budynku w kształcie połówek łodzi ustawionych dziobem do góry. Oryginalny strop budynku pokryty jest ponad milionem ceramicznych płytek, efektownie odbijających światło. Sklepienie w kształcie wachlarza, podparte na stalowych żebrach i kwadratowych kawałkach barwionego szkła. Dodatkowo na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: 1. Jeden z najbardziej charakterystycznych budynków na świecie, uważany za symbol Sydney. Powstał stosunkowo niedawno. Jego otwarcie miało miejsce dopiero w 1973 roku.
Sydney Opera House, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1OBAhpGdSDlv
Ilustracja interaktywna przedstawia teatr narodowy w Warszawie. Widoczny jest rozłożysty budynek w jasnych kolorach z duża ilością kolumn oraz łukowatymi zwieńczeniami dolnych przejść. Dodatkowo na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z dodatkowymi informacjami. Dodatkowe informacje: informacje: 1. W gmachu Teatru Wielkiego, przy Placu Teatralnym w Warszawie działa kilka instytucji artystycznych - Opera Narodowa, Polski Balet Narodowy oraz Teatr Narodowy i Muzeum Teatralne. Mieści się tu jedna z największych scen operowych na świecie. Widownia może pomieścić ponad 1700 widzów.
Teatr Narodowy, Opera Narodowa, Warszawa, wikimedia.org, CC BY 3.0

Inne znaczące teatry w Europie

W samej Europie istnieje jeszcze wiele znaczących teatrów operowych. Są to między innymi:

Teatr Bolszoj w Moskwie - najważniejszy i najsłynniejszy teatr operowy w Rosji. Wystawia opery oraz rewelacyjne inscenizacje baletowe, zwłaszcza do muzyki Piotra Czajkowskiego. To tu odbyły się prapremiery dzieł Czajkowskiego i Rachmaninowa.

Teatr Maryjski w Petersburgu. Jego nazwa - na cześć cesarzowej Marii Aleksandrowny obowiązywała do 1920 roku i obecnie, od 1992 roku. W międzyczasie, pod wpływem ideologii komunistycznej zwany był Leningradzkim Państwowym Akademickim Teatrem Opery i Baletu im. Siergieja Kirowa – działacza komunistycznego.

Obecnie obok Teatru Wielkiego w Moskwie, jest najważniejszą sceną operową w Rosji.

Teatro La Fenice w Wenecji. Nazwa tej opery, nawiązuje do mitycznego feniksa – ptaka odradzającego się z popiołów. I nie jest to przypadkowe: budynek teatru odbudowywano kilkakrotnie, właśnie po pożarach. Miejsce wielu prawykonań oper Rossiniego, Belliniego, Donizettiego, Verdiego.

Teatro di San Carlo w Neapolu.

Do czasów powstania mediolańskiej La Scali najsłynniejsza włoska scena operowa. Powstała już w 1737 roku, stając się wzorem dla późniejszych teatrów, zwłaszcza w zakresie kształtu widowni. Nazwa budynku nawiązuje do inicjatora budowy opery - ówczesnego króla Neapolu - Karola III z dynastii Burbonów.

Wspomnieć należy również o operze w Pradze, Berlinie, Dreźnie, czy Budapeszcie. Ale jest jeszcze jedno, szczególne miejsce na operowej mapie Europy. To Bayreuth, niewielkie miasto w Bawarii, w Niemczech. Odbywa się tu rokrocznie jeden z najważniejszych festiwali operowych na świecie. Festiwal niezwykły, bo poświęcony dziełom wyłącznie jednego kompozytora – Ryszarda Wagnera. To sam kompozytor jest pomysłodawcą miejsca i idei wystawiania dzień po dniu swoich dzieł. Zaplanował realizację tego marzenia w drobnych szczegółach. Tak więc chciał, by ów festiwal odbywał się w niewielkim, spokojnym mieście, w którym nowo zbudowany teatr operowy, stanie się bezkonkurencyjnym centrum kulturowym miasta i regionu. Sam budynek miał oczywiście umożliwiać wykonanie jego dzieł, które ze względów technicznych, często były nie do wystawienia w starszych gmachach operowych. Ale poza rozwiązaniem problemów inscenizacyjno‑technicznych Wagner pragnął zrealizować wizję zupełnie innego typu widowni. W odróżnieniu od tradycyjnego audytorium operowego – w kształcie podkowy, z oświetleniem, bogactwem zdobień i kolorów, chciał powrócić do koncepcji architektonicznej teatru starożytnej Grecji. Pragnął, by nic nie odciągało uwagi widza od tego, co dzieje się na scenie. Stąd antyczny, wznoszący się kształt amfiteatralnie zaprojekowanej widowni, z rzędami drewnianych (podobno do dnia dzisiejszego bardzo niewygodnych) krzeseł, z prostotą i skromnością wystroju. Audytorium jest zaciemnione. Nawet orkiestra z dyrygentem są całkowicie niewidoczni – umieszczeni zostali w bardzo rozbudowanym i głębokim kanale. Ukrycie tak dużej orkiestry, jej dodatkowe zabudowanie i osłonięcie, a także częściowa modyfikacja ustawienia (np. skrzypce pierwsze po prawej, a nie po lewej stronie), wpływają z pewnością na specyficzne brzmienie. Mówi się tu poetycko o dźwięku wydobywającym się z tzw. „mistycznej otchłani”.

Festspielhaus w Bayreuth

RTNwjHXKORxWk1
Prezentacja pt. Festspielhaus w Bayreuth. Festspielhaus w Bayreuth budowany był w latach 1872–1875. Już w 1876 r. odbył się tu pierwszy festiwal. Wykonano wówczas premierowo całą tetralogię Pierścień Nibelunga: Złoto Renu, Walkirię, Zygfryda i Zmierzch bogów. Wagner zorganizował jeszcze tylko kilka festiwali. Po jego śmierci w 1883 r., ich prowadzenie, aż do dnia dzisiejszego, powierzone zostało rodzinie kompozytora. Sam budynek, jak na teatr operowy jest stosunkowo skromny. Dominują tu proste ściany z czerwonych cegieł, bez zdobień. Tylko od strony parku znajduje się słynny balkon, na którym grupa muzyków grających na instrumentach dętych blaszanych gra fanfary. Sygnały te zapraszają publiczność na spektakl, na samym początku i na zakończenie każdej przerwy. Zaplanowane zostały zresztą przez samego Wagnera i wykorzystują motywy z aktu, który ma się za chwilę rozpocząć. Festiwale Wagnerowskie nadal odbywają się rokrocznie i poświęcone są wyłącznie dziełom Wagnera.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Zadania

Rcins1gu8AfSM1
Ćwiczenie 1
Dopasuj nazwę budynków operowych do nawy miasta w którym się one znajdują: budynek: Royal Opera House odpowiedzi do wyboru: 1.Nowy Jork, 2. Mediolan, 3. Londyn, 4. Paryż, budynek: Metropolitan Opera, odpowiedzi do wyboru: 1.Nowy Jork, 2. Mediolan, 3. Londyn, 4. Paryż, budynek La Scala , odpowiedzi do wyboru: 1.Nowy Jork, 2. Mediolan, 3. Londyn, 4. Paryż, budynek: Opera Garnier, odpowiedzi do wyboru: 1.Nowy Jork, 2. Mediolan, 3. Londyn, 4. Paryż
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie libretto.

R1JZbtBAsfBex
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj nazwiska kompozytorów do odpowiednich tytułów oper. Koronacja Poppei Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Rinaldo Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Uprowadzenie z seraju Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Fidelio Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Wilhelm Tell Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Napój miłosny Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Wolny strzelec Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Hrabina Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Nabucco Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Cyganeria Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Opowieści Hoffmanna Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Król Roger Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Zamek Sinobrodego Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki Diabły z Loudun Możliwe odpowiedzi: 1. Jacques Offenbach, 2. Bela Bartok, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Gaetano Donizetti, 5. Claudio Monteverdi, 6. Carl Maria Weber, 7. Wolfgang Amadeusz Mozart, 8. Giacomo Puccini, 9. Gioachino Rossini, 10. Karol Szymanowski, 11. Stanisław Moniuszko, 12. Ludwig van Beethoven, 13. Giuseppe Verdi, 14. Krzysztof Penderecki
R1Kgbg3bmHXyD
Ćwiczenie 3
Historia miłości Orfeusza i Eurydyki stała się podstawą treści wielu librett operowych. Którzy z podanych poniżej kompozytorów napisali operę opartą na tym micie? Możliwe odpowiedzi: 1. Claudio Monteverdi, 2. Christoph Willibald Gluck, 3. Wolfgang Amadeusz Mozart
RfMrr3tO5G49A
Ćwiczenie 4
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Opera seria Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst opery, 2. Najważniejsza śpiewaczka w operze, zwykle sopran, 3. Śpiewogra, pogodna w treści opera z dialogami mówionymi, 4. Opera poważna, 5. Opera hiszpańska, z mówionymi dialogami, 6. "Orkiestrowy wstęp do opery o 3-częściowym układzie części: szybka-wolna-szybka" Uwertura włoska Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst opery, 2. Najważniejsza śpiewaczka w operze, zwykle sopran, 3. Śpiewogra, pogodna w treści opera z dialogami mówionymi, 4. Opera poważna, 5. Opera hiszpańska, z mówionymi dialogami, 6. "Orkiestrowy wstęp do opery o 3-częściowym układzie części: szybka-wolna-szybka" Singspiel Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst opery, 2. Najważniejsza śpiewaczka w operze, zwykle sopran, 3. Śpiewogra, pogodna w treści opera z dialogami mówionymi, 4. Opera poważna, 5. Opera hiszpańska, z mówionymi dialogami, 6. "Orkiestrowy wstęp do opery o 3-częściowym układzie części: szybka-wolna-szybka" Primadonna Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst opery, 2. Najważniejsza śpiewaczka w operze, zwykle sopran, 3. Śpiewogra, pogodna w treści opera z dialogami mówionymi, 4. Opera poważna, 5. Opera hiszpańska, z mówionymi dialogami, 6. "Orkiestrowy wstęp do opery o 3-częściowym układzie części: szybka-wolna-szybka" Zarzuela Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst opery, 2. Najważniejsza śpiewaczka w operze, zwykle sopran, 3. Śpiewogra, pogodna w treści opera z dialogami mówionymi, 4. Opera poważna, 5. Opera hiszpańska, z mówionymi dialogami, 6. "Orkiestrowy wstęp do opery o 3-częściowym układzie części: szybka-wolna-szybka" Libretto Możliwe odpowiedzi: 1. Tekst opery, 2. Najważniejsza śpiewaczka w operze, zwykle sopran, 3. Śpiewogra, pogodna w treści opera z dialogami mówionymi, 4. Opera poważna, 5. Opera hiszpańska, z mówionymi dialogami, 6. "Orkiestrowy wstęp do opery o 3-częściowym układzie części: szybka-wolna-szybka"
R1E30hi2jt4cl1
Ćwiczenie 5
Dopasuj tytuł opery do jej autora. Tytuł opery: Aida, możliwe odpowiedzi: 1. Ryszard Wagner, 2. Giuseppe Verdi, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Giacomo Puccini, Tytuł oper: Walkiria, możliwe odpowiedzi: 1. Ryszard Wagner, 2. Giuseppe Verdi, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Giacomo Puccini, Tytuł opery: Madama Butterfly, możliwe odpowiedzi: 1. Ryszard Wagner, 2. Giuseppe Verdi, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Giacomo Puccini, Tytuł opery: Nabucco, możliwe odpowiedzi: 1. Ryszard Wagner, 2. Giuseppe Verdi, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Giacomo Puccini, tytuł opery: Halka, możliwe odpowiedzi: 1. Ryszard Wagner, 2. Giuseppe Verdi, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Giacomo Puccini
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie Grand opera.

RJrfID1Ls2Ypx
Ćwiczenie 6
Połącz w pary tytuły oper Giacomo Pucciniego z miejscem ich akcji. Dziewczę z Zachodu Możliwe odpowiedzi: 1. Japonia, 2. Rzym, 3. Chiny, 4. Ameryka Madama Butterfly Możliwe odpowiedzi: 1. Japonia, 2. Rzym, 3. Chiny, 4. Ameryka Turandot Możliwe odpowiedzi: 1. Japonia, 2. Rzym, 3. Chiny, 4. Ameryka Tosca Możliwe odpowiedzi: 1. Japonia, 2. Rzym, 3. Chiny, 4. Ameryka

Zadania

Polecenie 1

Wysłuchaj krótkiego fragmentu Arii Stefana, zwanej Arią z kurantem z opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Jej patriotyczny wyraz podkreśla zastosowany w melodii kuranta polski taniec narodowy. Podaj nazwę tańca oraz wskaż inne elementy tej opery, świadczące o jej narodowym charakterze.

R1dINdGMEhu6W1
Utwór muzyczny: Recytatyw i Aria Stefana (fragment z kurantem) z opery "Straszny dwór" autorstwa Stanisława Moniuszki. Kompozycja posiada umiarkowane tempo, metrum 3/4. Cechuje ją uroczysty i dostojny charakter.
Rn7DbNPqHUtJT
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R1VCzXsgQKHhZ
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Kto jest kompozytorem polskiej opery o tytule Nędza uszczęśliwiona? Możliwe odpowiedzi: 1. Józef Elsner, 2. Stanisław Moniuszko, 3. Maciej Kamieński
R2eBSkpbpOPij
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj tytuły dzieł Mozarta do rodzaju opery jaką reprezentują. Wesele Figara Możliwe odpowiedzi: 1. seria, 2. buffa, 3. singspiel, 4. semiseria Don Giovanni Możliwe odpowiedzi: 1. seria, 2. buffa, 3. singspiel, 4. semiseria Idomeneo król Krety Możliwe odpowiedzi: 1. seria, 2. buffa, 3. singspiel, 4. semiseria Czarodziejski flet Możliwe odpowiedzi: 1. seria, 2. buffa, 3. singspiel, 4. semiseria
RRT1B9fJkP0x0
Ćwiczenie 9
Wybierz dwóch z podanych poniżej kompozytorów – twórców opery o tytule Otello. Możliwe odpowiedzi: 1. Gioacchino Rossini, 2. Giacomo Puccini, 3. Giuseppe Verdi
R1eNKxrtE1BWy
Ćwiczenie 10
Niektóre libretta operowe opierają się na znanych dziełach literackich. Połącz w pary opery z autorem ich pierwowzoru literackiego. Falstaff – Giuseppe Verdiego Możliwe odpowiedzi: 1. Alexandre Dumas, 2. Aleksander Puszkin, 3. William Szekspir Eugeniusz Oniegin – Piotr Czajkowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Alexandre Dumas, 2. Aleksander Puszkin, 3. William Szekspir Traviata – Giuseppe Verdiego Możliwe odpowiedzi: 1. Alexandre Dumas, 2. Aleksander Puszkin, 3. William Szekspir
RlHehmAQXJ1kV
Ćwiczenie 11
Odpowiedz na pytanie: Które z podanych zjawisk nie przynależy do idei reformy opery przeprowadzonej przez Ryszarda Wagnera? Możliwe odpowiedzi: 1. synteza sztuk, 2. rozbudowana orkiestra, 3. podział na tak zwane numery, z dominacją następstwa recytatywów i arii

Zadania

Polecenie 2

Wysłuchaj fragmentu I aktu opery Don Giovanni W. A. Mozarta. Jest to duet Zerliny i Don Giovanniego, rozpoczynający się od słów La ci darem la mano.

RPZP37rPL9zC61
Utwór muzyczny: Wolfgang Amadeusz Mozart La ci darem la mano - duet z I aktu opery "Don Giovanni". Wykonywana jest przez głos męski i żeński przy akompaniamencie fortepianu. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, lirycznym charakterem.
RqtgtKUlkaZGi
wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem
Polecenie 3

Wysłuchaj fragmentu I aktu opery Carmen Georga Bizeta. Jest to najbardziej znana aria tytułowej bohaterki. Mamy tu do czynienia ze stylizacją tańca, wywodzącego się z Kuby, a bardzo popularnego w Hiszpanii. Podaj nazwę tego tańca.

Ruu7xpwjiBBM51
Utwór muzyczny; George Bizet, Aria Carmen z I aktu opery "Carmen". Wykonywany jest przez głos żeński przy akompaniamencie fortepianu. Kompozycja posiada umiarkowane tempo, dwudzielne metrum. Charakteryzuje się silnym akcentem na pierwszej części taktu.
R1Y3giuY7bciD
wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem
Polecenie 4

Na podstawie wysłuchanego fragmentu opery Moniuszki, podaj imię bohaterki wykonującej tę arię, dwie inne dowolne postacie występujące w tej operze oraz nazwisko kompozytora.

R1PHcTbOrDniq1
Utwór muzyczny: Stanisław Moniuszko, Aria "Gdyby rannym słonkiem" Kompozycja posiada wolne tempo. Charakteryzuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem. Wykonywana jest przez sopran. Śpiewany tekst: Gdyby rannym słonkiem wzlecieć mi skowronkiem, Gdyby jaskółeczką bujać mi po niebie! Gdyby rybką w rzece płynąć tu do ciebie, Jaśku mój, do ciebie! Ani ja w Wisełce pląsająca rybka, Ani ja skowronek, ni jaskółka chybka, Wiatr tylko nuci: Wróci Jaśko, wróci!
RLfkUqKunKMoA
Ćwiczenie 12
Odpowiedz na pytanie: Które z podanych oper zaliczyć należy do nurtu opery narodowej? Możliwe odpowiedzi: 1. Halka Moniuszko, 2. Sprzedana narzeczona Smetana, 3. Cyrulik sewilski Rossini
Polecenie 5

W tytułach oper często pojawiają się imiona dwóch głównych bohaterów np. Peleas i Melizanda C. Debussy’ego. Podaj 5 innych przykładów, wraz z nazwiskiem kompozytora opery.

R1JwKh1PrCgpj
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem
classicmobile
Ćwiczenie 13
RNMbW2MSspJdd1
Polecenie do zadania brzmi: Opera barokowa rozwijała się w wielu ośrodkach (miastach włoskich i krajach). Połącz w pary kompozytorów z miejscami ich działalności. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R1ODi6LPzMz4qm8b990cea68653f33_00000000000191
Ćwiczenie 14
Polecenie do zadania brzmi: Opera barokowa rozwijała się w wielu ośrodkach (miastach włoskich i krajach). Połącz w pary kompozytorów z miejscami ich działalności. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 15
R1FuVaCjH4Nes1
Polecenie do zadania brzmi: Giacomo Meyerbeer, twórca takich oper, jak: Robert Diabeł, Afrykanka jest reprezentantem: Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłową. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
m8b990cea68653f33_0000000000019

Słownik pojęć

Ansamble
Ansamble

fragment opery przeznaczony na kilka głosów solowych.

Bel canto
Bel canto

piękny śpiew. W praktyce połączenie śpiewnej linii melodycznej z efektami wirtuozostwa wokalnego.

Grand opera
Grand opera

inaczej wielka opera, opera heroiczna. Typ opery charakterystycznej dla Francji w XIX wieku. Ma monumentalne rozmiary, dużą obsadę wykonawczą, tematykę historyczno‑rewolucyjną.

Libretto
Libretto

tekst opery.

Opera seria
Opera seria

opera poważna.

Opera buffa
Opera buffa

opera komiczna.

Opera semiseria
Opera semiseria

opera poważna z elementami komicznymi.

Singspiel
Singspiel

śpiewogra, typ opery z dialogami mówionymi.

Uwertura
Uwertura

instrumentalny, orkiestrowy wstęp do opery.

Weryzm
Weryzm

typ opery umieszczający akcję wśród prawdziwych problemów zwyczajnych ludzi.

Zarzuela
Zarzuela

typ opery hiszpańskiej, z mówionymi dialogami.

Źródło:

enyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna