Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „zanieczyszczenie środowiska”

PRZYRODA, II etap edukacyjny

Temat: Zanieczyszczenie środowiska.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (5.1) [uczeń] prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

rozumie termin ekologia, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura ozonowa;

wie, co to jest segregacja śmieci;

rozumie jak ważna jest przyroda dla zdrowia człowieka;

wie, co wpływa na degradację środowiska;

wie jak chronić przyrodę.

Nabywane umiejętności:

UCZEŃ

prowadzi obserwacje i proste doświadczenia wykazujące zanieczyszczenie najbliższego otoczenia (powietrza, wody, gleby);

wymienia zachowania wpływające negatywnie na stan przyrody;

wymienia źródła zanieczyszczeń powietrza, gleby, wody;

czuje się odpowiedzialny za otaczające go środowisko;

Kompetencje kluczowe:

  • Umiejętność uczenia się

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

Etapy lekcji:

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Zanieczyszczenie środowiska. Inicjuje rozmowę.

  • Rozpoczęcie rozmowy. Nauczyciel zadaje pytania:

Co oznacza termin zanieczyszczenie?

Kiedy nazywamy środowisko - zanieczyszczonym?

Jak myślicie kto/co negatywnie oddziaływuje na stan środowiska (nauczyciel sugeruje, iż ludzie są odpowiedzialni za stan przyrody)?

Czy wiecie co może wpływać na zanieczyszczenie: powietrza, gleby, wody?

Czy dbacie o przyrodę?

Jak dbacie o przyrodę?

Czy znacie jakieś inne sposoby dbania o nasze środowisko?

Jakie konsekwencje niesie ze sobą brak dbałości i poszanowania otaczającego nas środowiska?

Co to jest ekologia?

Uczniowie aktywnie uczestniczą w lekcji.

  • Nauczyciel wyświetla film przedstawiający dzieci biorące udział w „Sprzątaniu świata”. Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli swoje wrażenia z ich ostatniego dnia „Sprzątania świata”. Zadaje pytania: Jak długo zajęło Wam sprzątanie lasu/parku? Czy dużo zebraliście śmieci? Jaka była Wasza pierwsza myśl, kiedy zobaczyliście jak bardzo zaśmiecony jest las/park? Co powinniśmy robić, żeby nie dopuścić do takich sytuacji?, itp.

  • Dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze - nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy (każdy z uczniów po kolei odlicza do 3, pierwsza grupa otrzymuje temat efekt cieplarniany, druga - kwaśne deszcze, trzecia - dziurę ozonową). Uczniowie na podstawie podręcznika/encyklopedii zapisują notatki. Następnie na forum klasy opowiadają o wymienionych zjawiskach. Nauczyciel uzupełnia informacje, zachęca mniej aktywnych uczniów oraz odnotowuje najbardziej aktywnych. Uczniowie zapisują notatki.

  • Nauczyciel wraca do tematu zanieczyszczenia wód, powietrza i gleby. Wymienia i wyjaśnia 4 klasy czystości wód, (zwraca uwagę, iż co roku stan polskich wód ulega nieodwracalnie pogorszeniu) wymienia związki wpływające na zanieczyszczenia: gleby: metale ciężkie, powietrza: pyły, dwutlenek siarki, węgla, tlenki azotu i ich skutki. Informuje uczniów, iż zanieczyszczenie wody można zbadać za pomocą pasków testowych dostępnych w sklepach zoologicznych. Nauczyciel zachęca uczniów do wykonania doświadczenia w domu.

  • Na koniec lekcji nauczyciel zadaje pytanie: Czy stan przyrody ma wpływ na Wasze zdrowie? Nauczyciel prowadzi luźną rozmowę z uczniami.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

    Zadanie domowe

  1. W jaki sposób człowiek bezpośrednio wpływa na zanieczyszczenie środowiska? Przygotuj notatkę.

  2. Dokonaj obserwacji zanieczyszczenia wody.

Obserwacja:

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Zanieczyszczenie wody może być spowodowane substancjami chemicznymi, bakteriami bądź innymi mikroorganizmami. Istnieje prosta metoda sprawdzenia zawartości niektórych substancji w wodzie za pomocą testów paskowych.

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zapoznanie uczniów z możliwością sprawdzenia stopnia zanieczyszczenia wody za pomocą testów paskowych.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacja prowadzona jest w domu przez ucznia. Potrzebne sprzęty – paskowe testery wody (chlor, azotyny i azotany) (Szacunkowa cena testera paskowego - kilkanaście złotych.)

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczeń nanosi kilka kropel wody na pasek (zgodnie z instrukcją), a następnie obserwuje kolor paska. Sprawdza w instrukcji paska, jakie jest znaczenie zaobserwowanego koloru. Notuje wnioski w zeszycie.

5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji zmiany koloru pasków testowych uczniowie wyciągają wnioski na temat czystości wody.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Komputer

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Ćwiczenie

  • Pokaz

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca z całą klasą

Zadanie dla chętnych:

Stwórz plakat informujący o konieczności dbania o stan przyrody. Wymyśl hasło. Możesz skorzystać z dowolnych materiałów plastycznych.

R18KXQSYQVDmo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.00 KB w języku polskim
RbEalxOy2w9kP

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3