Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17Qf3iRH2O431

Zdania z cum - utrwalenie wiadomości

Ważne daty

ok. 412 r. p.n.e. - 324 r. p.n.e. – lata życia Diogenesa z SynopyDiogenes z SynopyDiogenesa z Synopy

106 r. p.n.e. - 43 r. p.n.e. – lata życia Cycerona

ok. 100 r. p.n.e. - 24 p.n.e. – lata życia Korneliusza Neposa

43 r. p.n.e. - 18 n.e. – lata życia Owidiusza

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1B5jXdz46kZn1
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online skills, licencja: CC0.

Kompetencje językowe
Uczeń:
2. zna i rozpoznaje następujące zjawiska składniowe z zakresu gramatyki języka łacińskiego:
e) następujące typy zdań podrzędnych w języku łacińskim: zdania okolicznikowe czasu, przyczyny.

Nauczysz się

rozpoznać zdania podrzędne czasowe i przyczynowe ze spójnikami cum historicum, causāle, concessīvum, adversātīvum, explicatīvum;

tworzyć odpowiednie formy koniunktiwu w zdaniach podrzędnych;

tłumaczyć zdania podrzędne ze spójnikiem cum w różnych funkcjach.

Inne funkcje spójnika cum

Oprócz wymienionych wcześniej możliwości użycia spójnika cum dla wprowadzenia zdań czasowych i przyczynowych, spójnik ten może rozpoczynać również:

zdania przyzwalające (cum concessīvum), np.:

  • Phōciōn fuit perpetuō pauper, cum dīvitissimus esse posset.Fokion zawsze żył w biedzie, choć mógł być bardzo zamożny. (Nepos)

zdania wyrażające przeciwstawienie (cum adversātīvum), w których spójnik tłumaczony jest jako: gdy tymczasem, podczas gdy, np.:

  • Cum fēriant ūnum, nōn ūnum fulmina terrent.Podczas gdy w jednego uderza, niejednego piorun przeraża. (Owidiusz)

zdania wyrażające czynność równoczesną i dodatkowo wyjaśniające treść zdania nadrzędnego (cum explicatīvum) – orzeczenie występuje tu w indikatiwie, np.:

  • Dē tē Catilīna, cum tacent, clāmant.O tobie, Katylino, gdy milczą – krzyczą. (Cyceron)

R6NX2A9ZLP2sw1
Fotografia nieznanego autora prezentuje rzeźbę autorstwa Jean-Antoine Houdona pod tytułem Cyceron. Tytułowy Cyceron został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, o krótkich włosach i neutralnym wyrazie twarzy. Ubrany jest w długie szaty sięgające kostek. Jedną dłonią wskazuje w prawą stronę, a w drugiej trzyma zwój papierów. Figura Owidiusza znajduje się w pomieszczeniu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Już w starożytności sposób, w jaki Cyceron posługiwał się językiem łacińskim, był uznawany za ideał, do którego powinni dążyć mówcy i pisarze. W średniowieczu na podstawie jego dzieł nauczano retoryki, a autorytet Cycerona w tej dziedzinie był uważany za niepodważalny.
Jean-Antoine Houdon, „Cyceron”, Siedziba francuskiego senatu, Pałac Luksemburski, Paryż, wikimedia, CC BY-SA 3.0
RuOPp9TqiE5PQ1
Fotografia nieznanego autora prezentuje rzeźbę pod tytułem „Korneliusz Nepos”. Korneliusz został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, o średniej długości włosach i smutnym wyrazie twarzy. Ubrany jest w długą szatę. Jedną rękę ma uniesioną ku górze. Fotografia została wykonana na zewnątrz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W swoich pracach Nepos opisywał i porównywał życiorysy sławnych Rzymian i innych wybitnych osób. Pisał bardzo czystą i przystępną łaciną, lecz jego prace zdawały się skupiać bardziej na stylu niż na historycznej dokładności.
Autor nieznany, „Korneliusz Nepos”, 1868, Ostiglia, Włochy, wikipedia, domena publiczna
RBh0CCSaXOYHJ1
Fotografia nieznanego autora prezentuje rzeźbę pod tytułem Owidiusz. Owidiusz został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, ubrany jest w długie szaty sięgające do kostek. Mężczyzna jedną dłonią podpiera głowę i spogląda się w dół. Posąg Owidiusza stoi na wysokim cokole, na którym widnieje napis: OVIDIUS. W tle widoczna jest architektura miejska. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Poezja Owidiusza jest w swojej formie jasna i zwięzła. Autor tworzył najczęściej zdania krótkie, lecz pełne treści. Krótkie zdania nie są połączone między sobą gramatycznie, a jedynie merytorycznie.
Ettore Ferrari, „Owidiusz”, 1887, Kostanca, Rumunia, wikipedia.org, domena publiczna

Zadania

R1ItZlBGb32UT
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych zdań, wskaż to, które zawiera spójnik cum concessīvum. Możliwe odpowiedzi: 1. Fuit quoddam tempus, cum in agrīs hominēs passim bēstiārum modo vagābantur. (Cicero), 2. Sed nesciō quō modō, cum eum nēmō anteīret hīs virtūtibus, multī nōbilitātē praecurrērunt. (Nepos), 3. Cum sē iūstē dēfenderet, tandem abiit innoxius. (Ammianus Marcellinus)
ROCLWBZ7EFKKE
Ćwiczenie 2
Spośród poniższych zdań, wskaż to, które zawiera spójnik cum adversātīvum. Możliwe odpowiedzi: 1. Homō sōlus ratiōne est praeditus, cum cētera animālia eius expertia sint., 2. Cum sē iūstē dēfenderet, tandem abiit innoxius. (Ammianus Marcellinus), 3. Cum Caesar in Galliam vēenit, alterīus factiōnis prīncipēs erant Haeduī, alterīus Sēquanī. (Caesar)
RXi8JT4CJIyAd
Ćwiczenie 3
Spośród poniższych zdań, wskaż to, które zawiera spójnik cum historicum. Możliwe odpowiedzi: 1. Cum Caesar Arīminum occupāvisset, Urbem relīquimus. (Cicero), 2. Phōciōn fuit perpetuō pauper, cum dīvitissimus esse posset. (Nepos), 3. Dē tē Catilīna, cum tacent, clāmant. (Cicero)

O Diogenesie cyniku

R1HDGSLtgqup61
Dzieło autorstwa Jean-Leona Gerome pod tytułem „Diogenes”. Diogenes został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku. Ma on średniej długości ciemne włosy oraz zarost. Mężczyzna ubrany jest w białą szatę okrywającą jego dolne partie ciała. Diogenes mieszka w beczce, a śpi na słomie. Obok Diogenesa siedzą cztery duże psy. W oddali widoczne jest miasto oraz ludność miejska. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Diogenes pomimo swych dziwnych zachowań i radykalizmu w głoszeniu pogardy dla rozkoszy życiowych i dóbr materialnych, stał się jedną z najpopularniejszych postaci starożytności.
Jean-Léon Gérôme, „Diogenes”, 1860 r., Muzeum Sztuki Walters - Maryland, Stany Zjednoczone, wikipedia.org, CC BY 3.0
Polecenie 1

Przeczytaj tekst łaciński. Zwróć uwagę na zawarte w nim zdania podrzędne.

Diogenes z SynopyDiogenes z Synopy Cynicus, Antisthenis philosophī discipulus, quārtō ante aetātem nostram saeculō vīxit. Antisthenem, Sōcratis illīus discipulum, praeceptōris suī doctrīnam dē vītā beātā sōla in virtūte posita praedīxisse trādunt. Diogenēs tamen, cum Antisthenis, magistrī suī, doctrīnam ā factīs aliēnam esse intellēxisset, commoda vītae omnia abiēcit, ut secundum nātūram vīveret. Multa dē Diogene dicta iocōsa nārrārī scīmus: Diogenēs aliquandō accēnsam lucernam manū tenēns in forō ambulāvit, cum diēs esset. Ā cīvibus interrogātus, cūr lucernam accendisset: Hominem – inquit – quaerō. Diogenēs animadvertēns quendam imperītē iaculantem, proximē scopum cōnsēdit, et cum ex eō quaererētur, cūr id fēcisset: Nē forte – inquit – ille mē fēriat. Cum Diogenēs prōicī sē iussisset inhumātum, amīcī philosophī illum rogāvērunt, an bēstiās ferās nōn timēret. Quibus Diogenēs: bacillum prope mē pōnētis, ut bēstiās abigere possim. Tum amīcī: Quōmodo bēstiās abigere poteris? Nihil enim sentiēs. Quid igitur – inquit philosophus – mihi obērunt nihil sentientī? Cum Diogenem interrogāvisset aliquandō vir quīdam, quōmodo posset pūnīre virum malum, inimīcum suum, Sī tē ipsum – dīxit philosophus – probum et honestum praestābis.

Diogenes cynik, uczeń filozofa AntystenesaAtystenesAntystenesa, żył w czwartym wieku przed naszą erą. Mówią, że Antystenes, uczeń tego Sokratesa, rozpowszechniał nauki swojego nauczyciela o szczęśliwym życiu wynikającym jedynie z cnoty. Diogenes jednak, gdy zrozumiał, że nauki jego mistrza Antystenesa są odległe od rzeczywistości, odrzucił wszelkie przyjemności życia, by żyć zgodnie z naturą. Wiemy, że o Diogenesie opowiada się wiele zabawnych historii: kiedyś spacerował on w jasny dzień po forum, trzymając w ręce zapaloną lampkę. Pytany przez mieszkańców, po co zapalił lampkę, odpowiadał: Szukam człowieka. Gdy Diogenes zauważył kogoś, kto nieumiejętnie strzelał, usiadł bardzo blisko celu. Zapytany wtedy, dlaczego to zrobił, odpowiedział: Aby ten człowiek przypadkiem mnie nie trafił. Gdy Diogenes polecił, aby porzucić go bez pogrzebu, jego przyjaciele pytali, czy nie boi się dzikich zwierząt. Filozof odrzekł im tak: Położycie przy mnie kij, bym mógł odganiać zwierzęta. Na to przyjaciele: Jak będziesz mógł je odganiać? Przecież nic nie będziesz czuł. Odpowiedział: Co więc będzie mi przeszkadzało, skoro nic nie będę czuł? Gdy wreszcie pewien mężczyzna zapytał Diogenesa, w jaki sposób może ukarać niegodziwego człowieka, swojego nieprzyjaciela, filozof powiedział: Jeśli ty sam okażesz się dobry i uczciwy.

Źródło i tłumaczenie:m196df11ab287c00c_0000000000003Źródło i tłumaczenie:

m196df11ab287c00c_0000000000003
R1N8ABD3seVl31
Gaetano Gandolfi, „Alexander i Diogenes”, 1792 r., Kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna

Diogenes z Synopy

Diogenes z Synopy – ok. 412 - 324 r. p.n.e., pierwszy tzw. filozof cynicki. Był uczniem Antystenesa, który przez wielu uważany jest za właściwego twórcę filozofii cynickiej. Diogenes stał się obiektem licznych anegdot. Wedle jednej z nich, w Koryncie miał spotkać Aleksandra Macedońskiego i podczas tego spotkania poprosić władcę o to, by nie zasłaniał mu słońca. Choć nie zachowało się żadne z jego pism, Diogenesowi przypisuje się kosmopolityzm oraz twierdzenie, że do szczęścia wystarcza zaspokajanie jedynie podstawowych ludzkich potrzeb.

R159NqFxhoW751
Praca autorstwa Raffaello Sanzio da Urbino pod tytułem „Szkoła Ateńska”. Na fresku została przedstawiona scena z wnętrza szkoły Ateńskiej. Na schodach oraz w korytarzu widoczna jest duża grupa mężczyzn – filozofów. Jedyną siedzącą osobą na schodach jest mężczyzna w podeszłym wieku, który ubrany jest w niebieskie szaty – Diogenes. W tle widoczne są rzeźby zdobiące ściany. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Rafael ukazał na obrazie spotkanie wielkich filozofów starożytności. Starzec leżący na schodach to Diogenes.
Raffaello Sanzio da Urbino, „Szkoła ateńska Rafaela” - Diogenes – fragment obrazu, 1511 r., miejsce przechowywania nieznane, wikimedia.org, domena publiczna

Zadania

R1Hz2ef4z13NK
Ćwiczenie 4
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Diogenēs, lucernam manū tenēns in forō ambulāvit, cum diēs esset., 2. Diogenēs Cynicus quīntō ante aetātem nostram saeculō vīxit., 3. Diogenēs Antisthenis philosophī discipulus erat.
R1aNbIlmEUWDn
Ćwiczenie 5
Wskaż zdanie, które prawidłowo opisuje poniższą ilustrację. Dzieło przedstawia Diogenesa, jako mężczyznę w podeszłym wieku. Ma on krótkie siwe włosy oraz siwą brodę. Ubrany jest w ciemne szaty; tors i ramiona przykryte ma grubym żółtym płaszczem. W jednej ręce trzyma kij, którym się podpiera, w drugiej zaś metalową latarnię z płonącą świecą. Wokół Diogenesa zebrała się grupa obserwujących go ludzi. Z prawej strony znajduje się mężczyzna w średnim wieku ubrany w długą zieloną sukmanę, z lewej zaś młoda kobieta, a u jej stóp dziecko w czerwonej szacie. Na drugim planie stoi grupa zaciekawionych kobiet. Możliwe odpowiedzi: 1. Diogenēs commoda vītae omnia abiēcit, ut secundum nātūram vīveret. 2. Diogenēs Cynicus quīntō ante aetātem nostram saeculō vīxit. 3. Diogenēs, lucernam manū tenēns in forō ambulāvit, cum diēs esset.
RkqFrttuCWrNp
Ćwiczenie 6
Wskaż, które z podanych zdań jest prawdziwe. 1. Diogenes żył w III wieku przed naszą erą. 2. Diogenes żył w IV wieku naszej ery. 3. Diogenes żył na przełomie V i IV wieku przed naszą erą.
R1JNekDiE2Qkg
Ćwiczenie 7
Wskaż, które z podanych zdań jest prawdziwe. 1. Diogenes był uczniem Aleksandra Wielkiego. 2. Diogenes był uczniem Antystenesa. 3. Diogenes był uczniem Sokratesa.
Rs6LeX1rJJr5M
Ćwiczenie 8
Wskaż, która z odpowiedzi na podane pytanie jest prawdziwa: Czego symbolem jest latarnia Diogenesa? Możliwe odpowiedzi: 1. Niewiary w istnienie prawdziwego człowieka. 2. Poszukiwania mądrości. 3. Dążenia do ubóstwa.
RJgbD7n2Hh3QY
Ćwiczenie 9
Wskaż, która z odpowiedzi na podane pytanie jest prawdziwa: O co Diogenes prosił Aleksandra Macedońskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. O pieniądze. 2. Nie prosił o nic. 3. Aby odsłonił mu słońce.
RPkgWuibHdtfZ
Ćwiczenie 10
Wskaż, którą z przytoczonych łacińskich konstrukcji zawiera zdanie: Multa dē Diogene dicta iocōsa nārrārī scīmus. Możliwe odpowiedzi: 1. ablātīvus absolūtus 2. coniugātiō periphrastica passiva 3. accūsātīvus cum infīnītīvō.
Ryg2zu91aIvMq
Ćwiczenie 11
Wskaż, która z odpowiedzi na podane pytanie jest prawdziwa. Jaką funkcję pełni spójnik „cum” w zdaniu: Diogenēs accēnsam lucernam manū tenēns in forō ambulāvit, cum diēs esset? Możliwe odpowiedzi: 1. cum concessīvum 2. cum temporalne 3. cum causāle
RVH4RFohBz8s7
Ćwiczenie 12
Wskaż właściwą nazwę zdania podrzędnego: Diogenēs proximē scopum cōnsēdit, nē forte iaculāns eum ferīret. Możliwe odpowiedzi: 1. zdanie czasowe 2. zdanie celowe 3. zdanie przyczynowe
R1QoDuVEY99jL
Ćwiczenie 13
Wskaż, która z odpowiedzi na podane pytanie jest prawdziwa. Jaką funkcję pełni spójnik „cum” w zdaniu: Cum Diogenēs prōicī sē iussisset inhumātum, amīcī philosophī illum rogāvērunt.? Możliwe odpowiedzi: 1. cum historicum 2. cum adversātīvum 3. cum concessīvum
RliwD8OKFzjtL
Ćwiczenie 14
Wskaż właściwą nazwę zdania podrzędnego: Diogenēs commoda vītae omnia abiēcit, ut secundum nātūram vīveret. Możliwe odpowiedzi: 1. zdanie czasowe 2. zdanie celowe 3. zdanie przyczynowe

Słowniki

Słownik pojęć

Diogenes z Synopy
Diogenes z Synopy

ok. 412‑324 r. p.n.e., pierwszy tzw. filozof cynicki. Był uczniem Antystenesa, który przez wielu uważany jest za właściwego twórcę cynizmu. Diogenes stał się obiektem wielu anegdot. Wedle jednej z nich w Koryncie miał spotkać Aleksandra Macedońskiego i podczas tego spotkania poprosić władcę o to, by nie zasłaniał mu słońca. Choć nie zachowało się żadne z jego pism, Diogenesowi przypisuje się kosmopolityzm oraz twierdzenie, że do szczęścia wystarcza zaspokajanie jedynie podstawowych ludzkich potrzeb.

Atystenes
Atystenes

ok. 445‑360 r. p.n.e.; uczeń Gorgiasza i Sokratesa, postać występująca w dialogach Platona. Jego prace, z wyjątkiem kilku fragmentów, nie zachowały się. W przeciwieństwie do Sokratesa, Antystenes opowiadał się za zaspokajaniem w życiu jedynie podstawowych potrzeb. Jego uczniem był Diogenes, powszechnie kojarzony z filozofią cynicką, jednak to Antystenesa uznaje się za rzeczywistego twórcę tego nurtu.

Słownik łacińsko‑polski

R1GjwogXT8G1Mm196df11ab287c00c_00000000000041
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
m196df11ab287c00c_0000000000004

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

J. Wikarjak Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 1978.

Nowa Encyklopedia Powszechna, Warszawa 1995.

Słownik pisarzy antycznych, pod red. Anny Świderkównej, Warszawa 1982.

H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars I: Familia Romana, Grenaa 2003.